tisdag 29 augusti 2017

Great White Shark cage diving.

Great White Shark cage diving.
I helgen fick jag chansen att komma riktigt nära denna magnifika varelse, Vithajen! Vilken häftig känsla att vara bara ca en halvmeter ifrån detta djur. 
Jag älskade varje sekund och jag hoppas jag får chansen att göra om det.
















Tyvärr kan jag inte ta för givet att jag får denna chans igen eftersom vithajen minskar i antal för varje år/månad/dag...
En stor orsak är att folk fångar hajar för att kapa av fenorna som de kan använda till tex "shark fin soup" (soppa), sedan kastar de tillbaka hajarna i havet där de sedan sjunker till botten och dör eftersom de inte kan simma längre. 

Att hajarna minskar i antal påverkar "matkedjan" och hela ekosystemet stort. Vi behöver ha kvar hajarna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar