söndag 13 augusti 2017

Whale Watching

Perfekt dag.
I morse knackade det på min dörr och där står en dam med ett paket i famnen. Paketet innehöll alla mina kläder som jag kvällen innan beställt tvätt för. För bara 90 ZAR (ca 70 svenska kronor) kom de och hämtade kläderna och lämnade tillbaka dem mindre än ett dygn senare. 
Toppen!

Dagen fortsatte mot ut till havs, där vi fick se både valar, delfiner, sälar och pingviner.
Inte för att man.såg så mycket av valarna dock och de var ganska svåra att fånga på film. Men det var ändå en häftig upplevelse.

På båten träffade jag en man från Italien som var här i affärer och efter båtturen insisterade han att bjuda mig på middag i hamnrestaurangen. Jätte god mat och livemusik helt gratis, kan det bli bättre? 

I morgon åker jag vidare och lämnar mysiga (men blåsiga) Port Elizabeth bakom mig

Southern right whale (Sydkapare)


Southern right whale (Sydkapare)
Southern right whale fick sitt namn eftersom de var "den rätta valen" att jaga.
De simmar långsamt, flyter när de är döda och håller till i större grupper. Om en val dör eller blir skadad bildar de levande valarna en cirkel runt den döda för att skydda den. Detta resulterade i att alla dessa valar runt omkring blev lätta offer och även de dödades.
Nu har de varit fiskeförbud på dessa valar en tid och de ökar sin population med ca 7% per år. De har gått från ca 100 individer till ca 10.000.




Omringade av ca 300 delfiner.

Hoppande delfin




Pingvinerna har minskat drastiskt i antal och risken är stor att de kommer utrotas. Detta beror mestadels på överfiske. Eftersom pingvinerna inte har tillräckligt med mat nära sitt hem tvingas de simma längre sträckor och risken att de dör på vägen ökar.



En av pingvinerna knuffade i sin kompis i vattnet och guiden förklarar att pingviner är en av de djur som offrar sina familjemedlemmar på det dättet. De knuffar i nån annan för att se om de blir uppättna men om allt verkar lugnt hoppar de i strax efter.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar