torsdag 7 september 2017

Borta bra men hemma bäst?

Ja vart är egentligen hemma? 
Litauen, Sverige eller på resande fot?
Jag har haft en jättebra resa med både jobbigare stunder och många höjdpunkter. Men jag måste erkänna att det känns skönt att komma tillbaka till rutiner igen. 

Hos mor 

Hos mor

Hos mor

Jag har nu kommit tillbaka till Litauen och är en vecka in i studierna. 
Det kommer nog ta lite tid att komma in i plugg-tänket igen så denna lite lugnare vecka har varit nödvändig som start. Först när jag såg vårt nya schema såg det väldigt fullspäckat ut med tidiga mornar och sena kvällar och med föreläsningar på upp till tre timmar, men lärarna verkar vettiga och de håller inte kvar oss tiden ut om de inte måste. De säger att det är bättre att vi går hem och pluggar på materialet själva eftersom vi vid detta laget själva borde veta vilken pluggteknik som passar oss bäst.
Denna vecka var det mest introduktion till terminens olika kurser och vissa labblektioner var tom inställda.

Denna veckan har man haft tid att promenera runt i stan för att se vad som är förändrat sedan innan sommaren. 
Jag har köpt föärg och papper till skrivaren så att jag är förberedd då vi skrev ut otroliga mängder material förra året, så skrivaren jag köpte då var en bra investering. Jag och Claire gjorde ett besök på IKEA som precis öppnat upp i Kaunas, det var dock ett litet IKEA som inte hade någon restaurang så det blir inget besök för svenska köttbullar med mos och lingon när jag har hemlängtan. ;)

IKEA har öppnat i Kaunas


Idag har jag förberett lite material jag ska plugga på i helgen, det får bli Histologi och Litauiska eftersom de känns som de tuffaste ämnena enligt mig.
Men detta material åker ner i ryggsäcken och får följa med till Riga, Lettland. 
Eftersom morgondagens lektioner är inställda bestämde jag och Claire oss att kolla upp billiga resealternativ.
Vi hittade en buss "Eurolines" för 300:- tur och retur och boende två nätter i Riga för totalt 450:- per person. 
Vi tänkte att vi passar på nu innan det blir för mycket i skolan.

Ikväll har vi anmält oss till en "quiz-kväll" på en pub, det blir ett ypperligt tillfälle att träffa nya människor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar