fredag 25 augusti 2017

Läskigt

Även om jag inte riktigt varit på topp de senaste dagarna så har jag haft några riktigt bra dagar ändå.
Nedan följer några bilder jag tagit under våra körningar genom området runt volontärhuset.

Giraff

Zebra

Impala, hane

Giraff

Vårtsvin

Elefant

Elefant

Giraff

Elefant gör sig fin

Giraffer på promenad


Lejonhane







De flesta dagarna blir indelade i en fysisk del och en icke fysisk del, så om man har en lugn förmiddag kan man garanterat vänta sig en ansträngande eftermiddag. 
Våra arbetsuppgifter kan bland annat vara att rensa vegetationen som ej hör hemma där, flytta och plantera om buskar och träd, fylla igen hål i vägar med sten, hämta ved till öppna spisen och som jag nämnt tidigare att leta djur och föra journal över beteende osv.

I morgon har jag min sista arbetsdag i Sydafrika och tänkte fira det med en extra intressant helg...
Men ibland går inte riktigt allt som planerat.

Redan samma vecka som min ankomst till Sydafrika och Kapstaden försökte jag boka in att dyka med vithajar. Turen ställdes in eftersom det var späckhuggare (killer whale) i närheten så hajarna gömmer sig. Under min vecka på sanctuaryt gjorde jag ett nytt försök utan att lyckas eftersom de hade svårt generellt att ordna sånna "utflykter". I Port Elizabeth försökte jag ännu en gång att boka detta men fick även där ett nej eftersom jag var den enda som bokat och de tar inte ut en båt för en person.

Nu när jag kom till detta Game Reserv, Kariega har de som en del i deras program att de ordnar turer som denna till en hamn som ligger ca 6 timmar bort, enkel resa med bil. Så de ordnar en hel helg med resa, boende, hajdykning och andra valfria aktiviteter för ca 3000:- per person.
Det finns bara ett litet problem. Man behöver vara minst fyra personer för att boka och alla volontärer som var intresserade här åkte på detta helgen onnan jag ankom.
Jag höll tummarna att de tre nya volontärerna som kom i måndags skulle vara intresserade och dagen de anlände hoppade jag på dem direkt.
De var inte riktigt intresserade men efter en del övertalning om vilken helt fantastiskt upplevelse det skulle vara gav de med sig och sa ja.
Jag är överlycklig och vi ringer och bokar...
Men...
Igår kom de allihopa och sa att de drar sig ur, eftersom detta blir en för stor utgift som de inte ens planerat från början.
Inte så mycket jag kan göra åt det utan bara acceptera läget.

Men jag vill inte ge upp så lätt.
Jag spenderar all min lediga tid till att försöka lösa situationen och leta alternativ. Jag försöker hitta fler intresserade från andra volontärprogram i närheten men utan att lyckas.

Jag bestämmer mig till slut för att göra det läskigaste jag kan tänka mig under denna resa...
Jag ska hyra bil och köra dit själv.
Jag har pratat med personer som kört denna väg och de säger att set är tryggt dagtid så jag ska resa under ljusets timmar. Det läskiga är att de kör på "fel" sida vägen!
Herre jisses... tänk bara vad svårt det kommer vara att köra i rondeller.

Jaja, hur som helst försöker jag nu ringa/ maila fram och tillbaka för att fixa bil, dykning och boende. 
Jag hoppas jag lyckas lösa det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar