söndag 6 augusti 2017

Rekommenderar ej Lion and Cheetah sanctuary

Min vistelse o Sydafrika har inte blivit som planerat. Som jag skrev tidigare har det varit en del oroligheter på sanctuaryt "Lion and Cheetah".
Mina upplevelser och intryck har varit mycket blandade men jag kan inte rekommendera detta volontär program till någon.
Att jag (och den andra volontären) valde att lämna under en helg och att spendera så lite tid där som möjligt var pga bråk mellan personal och volontärer och även personal som skriker åt volontärer för att inte jobb är gjort på det sättet den personalen ville ha det.
Vi har inte kommit hit för att jobba som volontärer och behöva stå ut med detta. 
Tiden vi spenderat med djuren har varit bra, dock bara när "rätt" personer är i närheten. Det fanns personer (personal och volontärer) som enligt mig stressade upp djuren och behandlade dem illa. En del (de flesta) djuren var överviktiga pga ingen sysselsättning/motion i sina inhägnader och för mycket mat.
När jag sökte till detta volontärer program berättade de om vad de hade att erbjuda men nu i efterhand vet jag att det var inte många av de saker som lovats som faktiskt sker.
Tex sa de att de jobbar med att återföra en del djur till det vilda, bland annat geoparderna ... men detta sker inte. 
De utlovade olika aktiviteter/turer till diverse safari, stadsturer osv, som inte heller gick att ordna nu vid ankomst. 
Dock fanns där bra personal också som verkligen brydde sig om djuren och tiden man spenderade med henne och djuren var väldigt uppskattade.

Här kommer en hel del bilder från mina bättre stunder på sanctuaryt.












































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar