torsdag 3 november 2016

Varning för spindeln! ;)


Då har ännu en vecka passerat och jag har haft svårt att hitta tid till att uppdatera bloggen. Men jag får nog räkna med att det är så det kommer se ut framöver också.

Idag hade vi anatomiprov på ligament och leder, vilket gick hyfsat bra. Jag fick godkänt och det är jag nöjd med. Nästa del i anatomin blir muskler och det kommer bli en riktig utmaning, vi har haft en föreläsning om muskler och redan efter denna känns det som om det är mängder att lära sig och vi har ännu en föreläsning om muskler på måndag, jag vill inte ens tänka på hur jag kommer känna mig efter det...

Anatomiplugg i sängen 

Idag under morgonens kemiföreläsning kände jag mig dålig. Jag hade känslan att jag skulle svimma eller kräkas. Jag vet inte vad som orsakade detta, men jag var tvungen att gå hem och lägga mig ner ett tag. Detta innebar att jag var tvungen att skippa Latin-lektionen som vi hade efter och jag har aldrig missat en lektion eller föreläsning tidigare så jag vet inte riktigt hur det funkar. Jag vet att lärarna vill ha ett intyg från en läkare att man inte var kapabel att närvara, men eftersom jag inte besökte läkaren för detta så vet jag inte riktigt hur det funkar. Undra om jag kan göra det nu i efterhand? hmm. det får jag försöka ta reda på.
Oavett mår jag bättre nu i alla fall.

I dag fick vi också meddelandet att vår Litauiskalärare är sjuk och att vi därför inte kommer ha något prov i morgon. Så i morgon blir en lugn dag med endast 2,5 timmar IT. Dock tänkte jag besöka Latinläraren efter vår IT lektion och fråga var de gick igenom på lektionen och så tänkte jag sätta mig i biblioteket med de uppgifterna.

Spindelns käkar sett genom mikroskåpet
Zoologilektionen i går handlade om insikter, spindlar och fästingar.
Så på bilden ovan kan ni se spindelns käkar och under kan ni se fästingens käkar.

Jag har levt i en lögn!
Hur är detta möjligt?! 
Idag på lektionen fick vi lära oss att fästingen inte har något huvud! :-O
What?
De har mundelar fäst på främre delen av kroppen, men alltså inget huvud.
Så när vi pratar om hur viktigt det är att få bort huvudet när vi avlägsnar en fästing som sitter och suger blod så menar vi alltså mundelarna, inte huvudet... xD
Då har jag lärt mig något nytt idag också! ;)

Fästingens käkar sett genom mikroskopet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar