onsdag 26 oktober 2016

För mycket att göra och för lite tid...

I helgen är det Halloween och jag hade sett fram emot att gå på halloween party och koppla av i helgen, men ju närmre helgen vi kommer desto mer inser jag att jag har inte den möjligheten just nu. 
Så idag bestämde jag mig för att ställa in mina planer för helgen och ägna mig åt studierna i stället.
Men jag tänker i alla fall köpa hem något gott att äta och eventuellt ta mig tid till att se en film. 

Det känns som om jag fortfarande ligger efter i flera ämnen så jag måste utnyttja varje ledig tid till att plugga.

Problemen här på "dormet" håller på att reda ut sig och jag har dragit mig undan och försökt att inte bli för inblandad. Tjejen som jag delar rum med har flyttat till en annan "lägenhet" här på dormet. 
Så nu har jag ett eget rum :) Jag kan ju inte förneka att det känns väldigt skönt.
Framöver tror jag att det kommer vara lättare att hitta tid till att plugga.


Kemiprovet avklarat

I dag hade vi kemiprov och det gick jättebra! Jag fick 9/10 i betyg och det är endast tack vara min rumskamrat Pavlina! Varje vecka har hon lagt ner tid till att förklarar för mig hur man gör uträkningarna osv. 

På fredag har vi prov i "Information technologies", IT. Och nästa vecka har vi ett prov i Anatomi (om "joints, ligament") och två prov i Litauiska (ett skriftligt och ett muntligt). 
Jag är nervös inför både anatomin och litauiskan, men främst litauiskan... det känns som om jag inte ens kan forma en ordentlig mening. Lektionerna har känts så oorganiserade och röriga så inför proven nästa vecka måste jag verkligen gå tillbaka till grunden och försöka förstå mig på språket.


Föreläsning, Cell biologi
Våra scheman som vi har ändras med ca 2 veckors mellanrum och i måndags ändrades det igen och de la då till en ny kurs på schemat. Cell biologi. Hittills har vi haft två föreläsningar som har handlat om bla DNA, RNA, bakterier, virus och mycket annat. På måndag ska vi ha vårt första laboratoriska arbete.

Veckans schema. Röd = prov.
Grön = lektioner/föreläsningar


Och i Zoologin går vi i raketfart fram. Det är massor med information att ta in om olika djur och deras livscyklar, inre organ och olika funktioner, reproduktion, nervsystem, "digestive system" osv och varje lektion lär vi oss flera nya djur åt gången. Nästa vecka tror jag att vi börjar med insekter.  Det kommer bli ett utmanande prov om några veckor. 


Här har vi en fin liten vattenloppa som vi studerade i mikroskopet idag.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Hittade din blogg här av en slump och har själv tankar på att börja plugga till veterinär här i Kaunas.
    Nu till min fråga; Har en hund som jag kommer vilja ta med mig om jag skulle börja plugga, men har ju förstått att det ibland blir långa dagar i skolan. Finns de då pensionat eller liknande man kan ha hunden på medan?
    /linn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linn!
      Kul att du hittat min blogg! :)
      Jag har själv inte någon hund så jag har frågat runt lite bland andra studenter hur de gör med sina hundar och jag har fått lite olika svar :)
      Så för att svara på din fråga: Det är absolut inga problem att ha med sin hund till Kaunas. Det finns hundstall där du kan lämna hunden över en helg eller en vecka om du ska resa bort tex och om du har svårt att hitta hundvakt. Det kostar ca 100:- /natt.
      Men min uppfattning är att de flesta har sina hundar hemma och att många hjälper varandra med att ta hand om varandras hundar om det är så att man måste vara borta länge en dag tex.
      Om det finns något ställa att lämna hunden på bara över dagen är jag osäker på, men det bästa är nog om hunden får vara i sin hemmiljö och att man i stället tar hjälp av varandra. Det finns alltid någon som vill vara hundvakt :) De flesta här gillar ju djur som tur är;)

      Hoppas svaret var till någon hjälp!
      Och vi kanske ses framöver i Kaunas! :D

      Radera
    2. Ah men de låter ju bra de, att hjälpa varandra osv :) Hehe jo man kan ju som sagt hoppas att de finns några som gillar djur ändå.
      Tack för ditt svar och lycka till så får vi se om jag vågar ta mig till Kaunas :)

      Radera
  2. en till liten fundering, har du någon aning om det finns så man kan träna agility där nere? Om man ens gör det i Litauen? haha känner att jag inte har så stor koll men att det är något jag gärna hade velat göra i så fall på den, antagligen, klena fritiden man skulle kunna tänkas ha, hehe.. :)
    /Linn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte så mycket om den biten.
      Men efter att ha googlat lite så ser jag att det finns en liten agility bana i en av parkena här i alla fall. Och att de har ett par klubbar som anordnar tävlingar osv, men jag har ingen koll på hur det funkar med medlemskap och priser m.m
      Men det ser ju inte helt hopplöst ut i alla fall :)

      Radera