onsdag 9 november 2016

Phu...

Då var äntligen veckans jobbigaste dag(ar)  över! 
Ibland överväger jag om jag ska ge efter och låta min nattaktiva hjärna ta över,  men jag vet ju att det inte skulle funka i längden. 
I går kväll satt jag och pluggade,  jag hade jättesvårt att konsentrera mig och energin var i botten.  Men så under kvällen gjorde jag mig lite middag och tog en paus från pluggandet.  Jag satte mig sedan åter vid skrivbordet vid 22.00 och tänkte att jag ska plugga någon timme i alla fall,  innan jag går och läger mig. 
Då helt plötsligt har jag massor med energi,  det flyter på och jag lär mig massor. 
Klockan var helt plötsligt 2.30 på natten och jag tvingar mig själv i säng,  somnar ca 4.00 och klockan ringer 6.30 eftersom vi har dagens första lektion kl 7.30... 
Så ja...  Det får väl gå ibland, men jag får inte göra detta till en vana. 

Dagens första lektion var anatomi och vi fick dissekera hundar. 
Jag trodde att jag skulle ha svårt för att släppa tanken på att dessa hundar tidigare varit någons käraste husdjur och jag kände mig lite vemodig när jag klev in i rummet och möttes av en mycket speciell doft. 
Men så fort jag lyfte skalpellen och sköt bort tankarna jag haft innan så gick det jättebra. 
Hundarna vi hade på bordet var en liten hund som jag inte vet rasen på,  den hade blivit påkörd av en bil och hade benbrott och stora interna blödningar. Den andra hunden var en väldigt stor engelsk mastiff, med dödsorsak cancer. 

Uppgifterna vi fick var att ta bort skinnet på den lilla hunden.  Den stora hunden var redan skinflådd så där avlägsnade läraren ett framben och några fick studera benets muskler närmre,  avlägsna fett och separera musklerna så att de bara sitter fast i muskelfästena.  Och på den stora hunden skulle alla organ bort (urinblåsan knöt vi ett band runt och sedan skar bort även den) och även här skulle muskler separeras och göras tydligt synliga. Läraren gick runt och torkade blod på borden och instuerade oss hur vi skulle gå till väga.  

Jag funderade på om jag skulle lägga ut en bild från dagens lektion eller inte, med tanke på att många troligtvis kan vara ganska känsliga.  Men så beslöt jag mig för att lägga ut en "mild" bild.  Inte en bild där man kan se att det är en hund,  utan bara en bild på benet. Då ser det ut som vilket köttstycke som helst. 

Efter lektionens slut gick vi raka vägen till Botany-föreläsningen och lyssnade på hur växter "förökar sig", naturligt och med mäniskans hjälp. 

Efter föreläsningen gick jag hem till dormet och slängde i mig lite lunch och läste igenom mina anteckningar från Zoologin.  Nästa lektion hade vi nämligen tenta i Zoologi,  om mollusker och artropoder (leddjur). Inför tentan skulle vi veta allt och lite till om tex bläckfiskar, vattenloppor,  kräftor,  musslor,  sniglar,  myror,  getingar,  bin,  humlor,  fästingar,  myggor osv osv.  Vi skulle veta livscyklar,  kroppsuppbyggnad, matsmältningsystem,  nervsystem,  circulationsystem,  om andningsorgan,  excretion, hur de förökar sig,  skillnad mellan hona och hane och massa annat... 

Egentligen skulle vi haft ett ännu större prov men läraren erbjöd att dela in det i två delar,  så vi kommer ha nästa del om en vecka. 
Jag har ingen aning hur det gick på tentan,  läraren frågade efter specifika saker och även om jag inte alltid var säker på svaret så skrev jag ner i princip allt jag kunde,  allt jag kom ihåg från föreläsningar, lektioner,  anteckningar,  böcker osv ..  Jag hoppas att det är tillräckligt och att hon inte gör avdrag om jag svarat tokigt nånstans. 

Efter att tentan var gjord hade vi ungefär en halvtimme rast och sedan var det dags för nästa prov,  då var det labb-test i kemi. 
Detta testet gick bra och jag fick betyg 10/10 ... Yey!  :D


Sist men inte minst måste jag ju skryta lite över min fingertoppskänsla i Botany. 
Vi skulle skala ett blad och titta på i mikroskop och leta efter "stomata" (klyvöppningar). 
Stomata är mikroskopiskt små öppningar (porer)  som finns på växternas blad,  framför allt på undersidan.  Deras funktion är att reglera hur snabbt bladet utbyter gas med omgivningen.  

Efter att jag fått till en bra slide att titta på i mikroskopet försökte jag ta en bild med mobilen,  läraren såg att jag fotade och kom för att kika på bilen.  Han berömde mig och sa att det var jättebra gjort,  den bilden skulle passa i en bok :P Jag kanske skulle fundera på att bli botanist i stället?  ;)

Stomata sett ut mikroskop 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar