lördag 19 november 2016

Prov

Då var andra delen av Zoologiprovet gjord och detta prov handlade om Protozoa (urdjur). Det är mikroskopiska encelliga organismer som finns lite här och var... i vatten, jorden eller som parasiter i djur och människor.  De kan orsaka en rad olika sjukdommar och även om det var väldigt intressant att läsa om dem så var det väldigt mycket information att ta in. 
Sjukdomarna kan vara tex Malaria,  sömnsjuka och Toxoplasmos (parasit som många (utomhus)katter drabbas av och människan kan smittas av kattens avföring).
Men hur som helst så gick testet bra.  Jag kunde svara på alla frågor utom en och hon tog bort poäng för detta och för att jag inte gav tillräckligt med detaljer på alla svar.  Så jag fick betyg 8/10.
Frågan jag inte kunde svara på var: "Skriv definitionen på Nosema apis". 
Och detta är då en parasit som drabbar bin. 


Jag gjorde också skriftligt prov i Kemi i veckan och det gick åt skogen.  Jag och de flesta andra tyckte att provet var jättesvårt och vi var flera som inte klarade det. 
Direkt efter att vi skrivit proven gick jag till läraren och bad henne att förklara uppgifterna lite närmare, frågorna var lite komplicerade och det var underförstådda frågor i själva frågorna.  Jag som redan har svårt för kemi hade ingen aning om vilka kalkulationer som skulle göras. 
Vår lärare sa att jag skulle komma tillbaka morgonen efter eftersom klockan nu var fem på eftermiddagen. 
Sagt och gjort,  jag dyker upp på hennes kontor kl 8.00 på morgonen och hon letar då upp ett klassrum och ber mig slå mig ner framför katedern.  Hon börjar måla upp kalkulationer på tavlan och förklarar dem för mig.  Så det blev en privatlektion i kemi :)
Hon gav mig lite hemuppgiter och bad mig komma tillbaka nästa vecka.  Toppen!  Jag är jättetacksam för extrahjälpen. 
Hon kan såklart bara hjälpa mig med kalkulationerna och inte allt det teoretiska,  det är något jag måste sätta mig ner med själv och plugga. 

Vi hade även anatomiprovet på muskler här om dagen.  Provet är indelat i två delar och jag hade prov på musklerna på benen och de som går upp från benen mot hals och rygg.  Om två veckor kommer jag ha prov på resten av kroppens muskler.  
Det var ganska komplicerat och det kan ibland vara svårt att se exakt vilken muskel det är,  då de ligger lager på lager.  Vi behövde såklart också veta muskelns funktion,  om den är en "extensor", "flexor", "abductior",  "adductor" och vi måste veta (origin + insertion)  vart de är fästa,  alltså vart de börjar och slutar och lite andra detaljer :)
Provet gick ganska bra,  men jag missade lite på "origin" och "insertion". Men jag är nöjd ändå. 

Direkt efter anatomiprovet travade jag bort till latinläraren. Det är nämligen så att hon gav oss informationen för ett antal veckor sedan att om man vill får man göra ett glostest på 79 latiska ord,  som kommer stå för 10% av slutbetyget.  Om man väljer att göra testet så får man göra det när man vill fram till jul. 
När vi gick uppgiften skrev jag ut två A-4 papper med alla orden och plastade in och satte upp i duschen hemma på dormet. 
Varje gång jag duschat har jag lärt mig några nya ord. 
Och här om dagen kände jag att jag kunde alla ord. 
Så jag beslöt mig för att få detta test gjort eftersom det inte finns någon anledning att skjuta på det. 
Jag var först i klassen att göra testet,  så det var ju såklart lite nervöst.  
Jag fick välja om jag ville göra det skriftligt (då tittar hon om stavningen är korrekt)  eller om jag ville göra det muntligt (då ska uttalet vara korrekt) och jag valde att göra det muntligt.  
Allt gick fint och jag fick 10/10 i betyg. Hon hade inga anmärkningar på varken uttal eller endelser osv. Yey!  :D

1 kommentar: