onsdag 31 maj 2017

Syster på besök

Så trevligt det har varit med besök i veckan.  Och det har funkat bra att kombinera med pluggande också.  Mornar och förmiddagar har gått till studier,  medan eftermiddagar och kvällar har gått till nöjen.  

Njuter av en kaffe i det fina vädret

Från en kväll på krogen,  vi vann armband och Polaroidfoto med jägermeister :D

Någon i bakgrunden säger "nej jag vill inte le mot kameran,  jag vill äta" ;)

Kvällen då min syster kom skulle planet landa kl 00.35 i Vilnius och sista bussen mot Kaunas skulle gå 00.40. 
Eftersom vi hade kontakt innan de lyfte så visste jag också att planet var lite sent. 
Jag bestämde mig för att gå ut och prata med busschauffören när klockan närmade sig 00.40 och jag försökte på engelska förklara att jag och min syster ville med bussen,  men att hennes plan inte landat än.  Han skakar på huvudet som om han inte förstår ett ord jag säger... 
Så då försöker jag på litauisk i stället...  Han bara skrattar glatt och säger att jo,  han kan vänta 5 min.  Jag blir jätteglad och springer in på flygplatsen för att se om planet landat än.  Efter 10 min och fortfarande ingen syster synts till,  så kommer chauffören in och letar efter mig och pekar på sitt armbandsur...  Jag ber honom vänta 5 min till och han skakar på huvudet och börjar gå mot bussen. 
En stund senare ser jag min syster i folkmassan och efter en snabb kram springer vi mot bussen för att se om den var kvar.. 
Och jo då,  ta mig tusan...  Där står han och väntar...  Han har då väntat på oss i 20 minuter!  Ibland förvånar människor mig. :)
Då slapp vi vänta på tåget som skulle gå strax innan fem på morgonen.  Toppen! 

Annars har vi i veckan hunnit med lite promenader,  testat pulsen på krogen,  middag med vänner,  lektioner,  tentor osv osv. 

En kyrka i gamla stan i Vilnius

Folkdans festival som middags underhållning 




I söndags var det dags för henne att åka hemåt igen och vi bestämde oss för att åka in till Vilnius redan vid lunchtid och spendera några timmar i gamla stan i den härliga sommarvärmen! 
Dagen blev inte riktigt som planerat eftersom vi hamnade på en restaurang där vi fick vänta över en timme på maten,  vi fick fel mat och deras attityd var usel,  så vi reste på oss och gick.  När vi påpekade att vi fått griskött men att vi beställt kyckling tyckte personalen bara på axlarna och sa att de har ingen kyckling och så vände hon på klacken...  Min soppa jag fick var iskall med ett tjockt "skin" på toppen osv..  

Efter att ha gått till en annan restaurang och ätit i stället hade vår tid i Vilnius redan runnit ut och det var dags att ta sig till flygplatsen.  Men lite han vi se av den mysiga miljön i gamla stan :)



Syster på tåget mot Vilnius 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar