söndag 7 maj 2017

Elen och litauiskan

I fredags skrev jag ju om att jag inte hade någon el i lägenheten. 
Jag gick ut i trappuppgången och försökte kommunicera med männen som arbetade,  de förstod inte ett ord engelska så jag försökte på litauiska i stället. 
Man kan ju tycka att min litauiska borde vara bra vid det här laget...  Men jag tror att de flesta som studerar här och försökt lära sig litauiska kan hålla med om att det inte är det lättaste. 
Om det beror på att språket är svårt eller om lärarna inte lär ut på ett bra sätt eller helt enkelt att studenterna prioriterar andra ämnen framför litauiskan under sin studieperiod är ju svårt att svara på,  det kanske är en kombination av allt? 

Hur som helst så lyckades jag kommunicera så pass med männen så jag förstod att de var förvånade att jag inte hade nån el och att det inte var deras mening att göra mig strömlös. 
När jag frågade hur länge det skulle dröja innan jag får el igen sa de 10 min. 
Det svaret var jag nöjd med och jag gick tillbaka till min lägenhet. 
En timme senare och fortfarande ingen el ringer jag till min hyresvärd och frågar om hon kan tänka sig prata med dem. 
15 min senare dyker hon upp i trappuppgången och de börjar smågnabba om någonting,  en stund senare har de nästan ett bråk och när de sänker rösterna frågar jag vad som är på tok. 
Jag får till svar att männen har av misstag klippt av min strömkabel när de har arbetat. 
Och när de inte kunde lösa vilken kabel det var så började de bråka om vart ifrån elen tas för att supporta min lägenhet.  Mannen påstod att elen tar från andra lägenheter och att hyresvärden "fuskar", medan hyresvärden säger att det är nonsens och att elen inte har varit ett problem under alla dessa år som de själva bott här och hon säger att hon kan bevisa det genom att visa en elräkning. 
De bestämmer sig för att lösa situationen tillfälligt genom att koppla om elen så att jag just nu får den från en lägenhet som står tom bredvid. 

Jag vet varken ut eller in och jag känner att jag bryr mig inte så mycket om hur de gör...  Så länge jag får el och så länge jag betalar ett okej pris för det så får de ta elen varifrån som helst. 


Nu ska jag i alla fall återgå till anatomin och äta lite citronmouse med bär! 


Recept: 2 portioner

◆2 1/2 dl grädde 
◆1 citron 
◆1 msk philadelphiaost 
◆1 äggula 
◆1 krm vaniljpulver 
◆ 1 tsk sötströ (Jag hade ingen sötning i dock, jag tyckte inte det behövdes) 

▶Vispa grädden till hårt skum i en bunke. 
▶Pressa ut saften ur citronen och blanda med philadelphia,  äggula, vaniljpulver och ev sotning i en annan bunke. 
▶Vänd ner citronblandningen i grädden och se till att det blandas väl (rör inte för mycket,  utan "vänd" så att inte grädden förlorar sin fluffighet. 
▶Häll upp i portionsformar och ställ kallt en timme.  
▶ Garnera med lite bär och ev lite riven choklad över före servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar