lördag 20 maj 2017

Marknad/riddarby osv



Så jag och Claire pratar och kommer in på samtalsämnet fotografering.  Hon skrattar åt mig när jag springer runt och fotar som en tog och jag klagar på henne att hon aldrig fotar...
Hon säger att om jag inte varit så emot att vara på bild så hade hon kunnat fota mig... Jag sa "ja men absolut,  fota på... Men jag måste godkänna fotona!" Så hon tar ett par foton under dagen och senare när vi sätter oss ner i skuggan kollar vi på bilderna... ALLA bilder är halvt täckta av ett finger!  Haha... Vi skrattade gott åt det och hon skämtade om att "Ja men du sa ju att jag kunde fota DIG,  så jag döljer resten av motivet med fingret bara"





Tavlor till försäljning 

Riddarbyn med turnering (utan häst) 



Dyraste maten jag ätit i Litauen... 

Vi bestämde oss för att lunch på en restaurang som vi tidigare ätit sushi på.  Men jag ville denna gången testa något annat på menyn,  så jag bestämde mig för de små spetten. 
På menyn stod det mellan 1.5 - 3.50 € styck för de små rätterna jag valde. 
Jag frågade servitören hur många man behöver beställa för att bli mätt.  Hon svarar att tre är perfekt. 
"Toppen", säger jag och berättar att då vill jag ha tre...  Och så pekar jag på de jag ville ha (Ankbröst, sparris och champinjoner).
Det enda var att hon missförstod mig vid beställningen,  så hon slog in 3 ankbröst och en var av de andra,  plus att mineralvattnet kostade 3€, citronen i vattnet tog de 60 cent för. 
Så det blev en nota på ca 20 €, (ca 200:-) och inte var det speciellt mycket mat heller. 
Men det var väldigt gott i alla fall :)



På marknaden hittade jag denna fina skärbräda i ek. Jag beslöt mig snabbt att "den ska jag köpa till mamma! "
För flera år sedan hade hon rn ny fin skärbräda som jag skulle diska,  jag tänkte mig nog inte riktigt för så jag körde den i diskmaskinen... 
Ja ni kan nog lista ut vad som hände... 
Det sprack! 

Så nu får hon en ny!  Bättre sent än aldrig ;)

Och så köpte jag ett granatäpple och stora+små körsbär (de stora var godast), även en burk honung med havtorn fick följa med hem...  Jättegod! 
Det var en kille som stod och sålde honung som han själv "odlat" . Han visade bilder på hur han jobbade med bina,  och vi fick provsmaka massa olika hunungsmaker;  blåbär,  choklad,  timjan,  pepparmint,  kanel,  havtorn och flera andra :)

Dagens inköp från marknaden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar