lördag 20 maj 2017

Akuten och sommarväder

Det har blivit en hel del plugg,  en massa promenader och tid ute i det fina vädret...  Även en kombination med plugg ute i solen... 

Gammal dam i gamla stan,  säljer blommor



Gågatan (allén) i centrum

Anatomi plugg i solen vid Kaunas slott



St. Michael the Archangel Church

Allén 



Ett par veckor med konstant halsont och huvudvärk till och från tar på krafterna. 
När man redan har dragit ner på sömntimmarna för att hinna med mer under dagarna och så de få timmar man ska sova vaknar pga halsen... 

Här om dagen bestämde jag mig för att besöka läkare då halsen blev värre och jag hade en enorm huvudvärk...  Jag ville bara försäkra att det inte var nån bakteriell infektion som var tvunget att behandlas med antibiotika eller liknande. 
Jag mejlade en läkare jag gått till tidigare (för vaccination)  men de hade inga lediga tider förrän måndag. 
Så jag tänkte att det är värt att prova Akuten i stället. 

Besöket gick bra,  tjejen på mottagningen pratade engelska och efter att jag beskrivit mitt problem sa hon att jag skulle sätta mig ner och vänta på min tur... 
10 min senare ropar en sköterska upp mitt namn och jag följer med henne till ett rum där hon tar blodtryck,  puls och syresättning.  Hon pratar ingen engelska utan vi försöker kommunicera lite på litauiska. 
Sedan fick jag slå mig ner i väntrummet igen tills läkaren ropar mitt namn  ca 15 min senare. 
Läkaren kollar hals och ställer frågor,  hon pratade engelska som tur va. :P 
Hon tyckte att min hals såg "ful" ut och täckte att det såg ut att göra ont.  Trots att jag nekade smärta insisterade hon att ge mig intramuskulärt något för smärta och inflammationsdämpande. 
Hon tog blodprover och sedan fick jag gå ut till väntrummet och vänta ca en timme på provsvar. 
Allt såg fint ut och hon rekommenderade bara vila och paracetamol... 
Hon sa se till att få ordentligt med sömn,  och du måste vila..Ingen stress....  Din kropp har inte orkat läka ut hälsoproblemen pga att den inte får vila. 

Jo,  det passar ju bra så här i slutspurten på terminen...  ;)

Men vad jag lärde av detta besöket var:
Besöket var gratis så länge jag kunde visa mitt blå kort från försäkringskassan (EU kort)  och legitimation.  
De rekommenderar att man kontaktar en "Family doctor " , typ som i Sverige har vi vårdcentralen,  men här kontaktar du en egen doktor som du vill ha.  De har massa sånna... 

Johann hjälper mig med garderoben 
Förra helgen pluggade jag genetik ihop med Johann,  när vi var trötta på pluggandet tog vi paus,  jag fixade mat och han monterade ihop min garderob...  Bra deal tycker jag! 

Genetikprovet gick bra och jag blev godkänd,  även presentationen är genomförd och godkänd.  Så nu är jag helt färdig med genetisk fram till final exams i Juni. 



Jag missade en litauiska lektion i veckan pga ett omprov jag var tvungen att göra i anatomin så min litauiskalärare bad mig komma på en annan lektion tillsamans med "pharmacy students" i dag i stället. 
Efter lektionen mötte jag upp med Claire och vi tog en lunch i gamla stan och sedan gick vi ett varv på "marknaden" på torget,  där jag inhandlade en närproducerad honung...  Yum!  De hade alla möjliga spännande smaker...  Så denna ska jag prova i teet i morgon. 
Sedan gick vi till ett kafé för att plugga. 
Det fick bli en timme litauiska,  eftersom vi tydligen ska ha prov i litauiska på måndag (vilket jag inte visste om)  och sedan pluggade vi anatomi i 3,5 timmar. Provet i anatomi är på tisdag och de täcker sinnesorganen (ögat och örat).  

Sallad på restaurangen "Piano piano" i gamla stan. 

På vägen hem till min lägenhet var det party på gatan.  Denna veckan är det massor på gång i stan,  det är i princip en festival.  
Så massa musik,  marknad,  riddarby och massa annat,  jag har inte full koll på schemat och vad som händer. 
Jag passerade en gångtunnel i gamla stan och nere i den hade de värsta partyt med klubbmusik och lampor osv. 




I morgon har jag och Claire bestämt oss för att plugga separat under morgonen,  sedan mötas upp för lunch och ta ett varv runt stan för att se vad som händer och sedan plugga tillsammans under eftermiddag / kväll.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar