tisdag 25 juli 2017

Lion and Cheetah sanctuary

Mitt resesällskap har åkt hem och jag fortsätter på egen fot mot nya äventyr.

Jag tog planet mot Johannesburg och blev där uppmöt vid utgången, där stod en "Buschklädd" man med en skylt med mitt namn på, han skulle köra mig till det sanctuary där jag ska spendera mina följande två veckor.

Han gav mig lite instruktioner och information om stället som kan vara bra att känna till.
Väl på plats fick jag skriva på papper om att jag är införstådd med att allt volontär arbete sker på egen risk och att så länge jag följer givna instruktioner borde allt gå rätt och hag jan vara trygg men att det är vilda djur det handlar om så det finns aldrig några garantier.

Några huvudregler var: aldrig springa då en del (de flesta) djur har sin jaktinstinkt eller tror att jag vill leka. Aldrig vänta ryggen till kattdjuren (förutom två av geoparderna, de var så gott som tama).
Även om en del djur är tama ska jag aldrig underskatta dem, de är i grunden vilda och det finns inga garantier att de inte skadar mig.
Alltid hålla koll på marken framför mig och i tröden ovanför mig efter spindlar och ormar, speciellt på natten.

Dock var det ingen som varnade mig för att det kan finnas taggar från buskar på marken så det fick jag smärtsamt uppleva när vi var ute och gick och jag kände något sylvast gå rakt igenom sulan på min sko och upp i min fotsula. Me det var bara kolla så att raggen var ute och sedan tvätta och sprita. Och från och med nu tar jag lätta steg. 

Första dagen här på sanctuaryt gick vi upp strax efter soluppgången och var redo att börja arbeta klockan 7.30.
Det blev några timmar med rengöring av inhägnader. Alltså att gå runt i djurens hagar och plocka bajs och benrester från tidigare middagar.
De har tre olika inhägnader för geoparder där en inhägnad är med två näst intill tama geoparder. Jag vart informerad att om jag ser dem så får jag sätta mig ner brevid och klappa dem, men bara så länge de spinner, om de slutar spinna ska jag ställa mig upp och inte vända ryggen till.









Sedan rengjorde vi de andra geopardernas inhägnad och de var inte lika tama, det var en av dem som inte alls var pålitlig så där gick vi tillsammans och såg till att vi hade ryggarna fria.
Detsamma gällde när vi gick in till deras Several, de katterna är inte tama och inte ett dugg pålitliga, så där gick vi i en liten grupp och när vi närmade oss katterna som vi ibland inte såg ligga gömda i gräset hörde vi ett fräsande och då var det dags att backa och gå en annan väg.

Ingången till Several


De har två hygenor på sanctuaryt och en av de är bara nått halvår gammal och lite skygg, men tam. Den andra är äldre och brukar inte visa så mycket respekt, utan hoppar som en olydig hund och biter gärna. När vi senare på dagen matade hyenorna separerades de så att jag fick chansen att hälsa på den lilla. Där satt jag på huk och hyenan klättrade på min rygg och tuggade på mitt hår. Om den bet mig i huden var jag tvungen att skrika till så att den flrstår att det är fel. Det hjälper inte att knuffas eller slå eller springa bort då det uppmuntrar till lek.



På sanctuaryt går det två hästar fritt, de har en hund "Blackie" och lite huskatter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar