tisdag 25 juli 2017

Första dagen som volontär

Som jag nämnde i förra inlägget gick morgonen till rengöring av inhägnaderna. Efter det var det lunch och sedan förberedde vi maten åt djuren. 
Alla djuren åt olika sorters mat och i köket blev jag unstruerad om hur många gram kyckling nån ska ha, hur man gör i ordning "vällingen" till nån, hur man styckar zebran eller hästen som sedan ska ges som mat, vilka vitaminer och mineraler som ska ges som tillskott osv osv.
Mycket att hålla koll på och när jag känner mig redo kommer vi turas om att göra arbetet.

Sedan blev det matning till de flesta djuren. Vi gick en ganska lång bit för att komma till en inhägnad längre bort, där hade de fler Several och en av dem hade fått ungar relativt nyligen. Dessa Several är uppfostrade annorlunda från ett annat sanctuary tidigare och de är nu helt tama. Så dessa fick jag kela med. 
Dock berättade hon att även om de är tama ska jag aldrig försöka krama dem eller röra deras fötter eller maga eftersom det hör till ett kattdjurs naturliga instinkt att föravara sig då.

Muffin, försvarar sina ungar.







Oreo, har fel på örat, men det är inget som stör honom.


Several kamouflerar sig bra... eller?




Lejonhanen Sam


När detta var gjort var redan solen på väg ned och vi gick hemmåt igen där deras hushållerska Lydia hade börjat med maten. Det blev en traditionell afrikansk gryta med mört kött och potatis, till det serverades npn typ av gröt (nästan som mannagryn) och en sallad. 
Alla brukar turas om att laga mat, ibland Lydia och ibland volontärerna. 
Så nu har jag blivit ombedd att fundera över något jag vill laga och bjuda alla på, gärna något svenskt.
Anki som är volontär från Tyskland vill att jag lagar svenska köttbullar, men det vet jag inte om jag är så bra på... jag funderar på kycklinggryta annars... hmm

Vi är bara två volontärer just nu. Ankis man kommer nästa vecka och stannar tre veckor och så är det en kille som jag inte träffat än som kommer hit om några dagar, han har varit iväg på något ärende bara. Nu under vintern, som det faktiskt är i Sydafrika just nu är det inte så många voluntärer som vill komma hit.
Jag förstår dock inte varför eftersom det enligt mig är perfekt väder att jobba i. Det är inte regnsäsong och dagarna blir riktigt varma men nätterna blir dock väldigt kyliga.  Men det tycker jag är bra, så det inte är varmt dygnet runt.

Nu är klockan halv nio på kvällen och alla har gått till sina krypin. Jag sitter ensam kvar i huvudbyggnaden eftersom det endast är här jag kan använda wifi. 
Men det får bli sängen för mig också snart eftersom jag ska upp kl 6.30 i morgon bitti.

Troligtvist består morgondagen av förberedelser av mat till djuren, matning och laga stängsel (det är många av staketen runt området som har stora hål i marken där olika djur grävt sig in, och dessa måste fyllas igen eller sättas stängsel för).



Btw, det var en sådan här buske som var orsaken till att jag idag fick en "tagg" i foten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar