torsdag 4 augusti 2016

Kontakter

Visst är jag helt själv i detta på ett sätt...
Ja, jag åker till ett främmande land helt ensam.
Nej, jag känner ingen som bor där nere eller någon annan som ska dit.

Men...

Jag är en bland mååånga som ......
Så jag är ju inte ensam egentligen. Man kommer knyta nya kontakter på plats och jag är där i god tid innan skolstart så att jag har tid på mig att göra mig hemmastadd och kolla runt i omgivningen.

Jag fick också nyligen reda på att en av mina kollegor på mitt extrajobb kommer från Kaunas (den staden jag flyttar till), och att om jag undrar över något eller behöver hjälp så är det bara att jag hör av mig! Supersnällt :)

So, if you are reading this "Ieva", I would be happy to grab a cup of coffee with you the next time you come to Kaunas!

Facebook finns ju också ;) där har de skapat en grupp för blivande veterinärstudenter på skolan och jag har fått kontakt med ett par stycken som ska gå samma utbildning. :)
Bland annat Freja, hon har en blogg där hon skriver om sin vardag, och hennes vardag kommer som ni förstår handla mycket om Litauen, Kaunas och studietiden :)

Sedan har jag fått en Mentor också, Caroline, som läser andra året på veterinärmedicin i Kaunas. Hon berättade att hon kommer finnas till hand för att svara på frågor och ta hand om oss nya studenter när vi kommer ner ;)
Självklart tog jag tillfället i akt och bombade stackars Caroline med konstiga frågor...

1.       Hur ser det ut med "shoppingmöjligheter". Jag behöver köpa nya skor, men vill ha med så lite packning som möjligt, bör jag köpa skor i Sverige eller finns det till bra pris i Kaunas?
Caroline svarar att det finns ett stort köpcentrum inne i stan och ett utanför. Kläderna håller ungefär samma priser som i Sverige, så det är strunt samma. Men enligt Caroline har de snygga kläder och mode, så det får nog bli en runda i stan när jag kommer ner. :)

2.       Vad har de för eluttag? Samma som i Sverige? 
Svaret blev, Ja, de har samma eluttag :)

3.        Får man hjälp på plats att fixa tex litauiskt telefonnummer/abonnemang, öppna bankonto, eller behöver jag fixa det före avresa i Sverige?
På det svarade hon att vi får hjälp på plats att komma igång med kontantkort, busskort och student-ID. Bankkonto är ingen brådska, allt går att sköta med internationell betalning. Och om jag skulle flytta från skolans boende till ett privat boende så kommer oftast hyresvärden och hämtar upp pengarna.
Jag bör dock se till att min mobil inte är låst till en operatör, det kan såklart ställa till lite problem, och så måste jag även kolla så att mitt bankkonto är öppet för internationella betalningar.
Jag får heller inte glömma att beställa ett blått kort fån försäkringskassan, så att jag har fri sjukvård.

4.       Jag undrade också om Caroline hade bott på studentboendet och om hon i så fall kunde svara på om täcke, kudde, madrass osv ingår eller om man måste köpa det själv. 
Hon svarade att hon bodde på Dormet (studentboendet) i början och att hon tror att man kan hyra täcke och kudde osv, men att det också finns att köpa billigt på stormarknaden och att man då kan ta med sig det när man flyttar till eget boende ;)
Och man kan även köpa andra hemartiklar billigt, så som kastrull och annat kökstillbehör sen när jag vill det. 

5.      Hur funkar det med tvätt och städning osv? Finns utrustning att låna?
Caroline svarade att tvättmaskin finns och om det är något man saknar gällande städgrejer så kan man gå ihop med fler och köpa det :) Men behöver man mycket mer än en sopborste och mopp? ;)

Stackars Caroline som får sitta och svara på alla dessa konstiga frågor, men det är ju så mycket som går runt i huvudet nu innan flytt! ;P

3 kommentarer:

  1. Ska bli trevligt att få följa dig på din resa. Måste pirra rejält i kroppen nu när allt börjar närma sig. Önskar dig all lycka till! / Lars Brodin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu är det snart dags för avresa :) Ska bli spännande att börja detta kapitel i livet :)
      Tack så mycket! //Nettis ;)

      Radera
  2. BEHÖVER DU ETT DRIVT LÅN EMAILL OSS NU FÖR DIN FASTLÅN
    (remy.credit111@gmail.com) whatsapp: +46769618757
    behöver du ett lån ??, Vad är dina finansiella behov? Vi ger ut lån från minst 1000kr till högst 100.000.000,00kr med behaglig varaktighet som sträcker sig från 1 till 50 år till en mycket reducerad ränta på 2%. Behöver du ett affärslån? Behöver du ett personligt lån? Vill du köpa en bil? Vill du refinansiera? Behöver du ett inteckningslån? Behöver du ett enormt kapital för att starta ditt affärsförslag eller utbyggnad? Har du tappat hoppet och tror att det inte finns någon väg ut och dina ekonomiska bördor fortfarande kvarstår? Tveka inte att kontakta oss för eventuellt affärssamarbete Kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com whatsapp: +46769618757 Vi har ett lån till dig

    SvaraRadera