tisdag 23 augusti 2016

Resan till Kaunas


Kl fyra på morgonen och allt går enligt tidsplanen. 
Min kära syster kör mig till flygplatsen och väl på plats tar det ca 20 min att säga hej då. Jättejobbigt, och jag önskar att jag kunde komma tillbaka till den stunden och krama henne ännu en gång...

Efter att vi sagt hej då går jag och checkar in mitt bagage och sedan går jag till caféet för att äta lite frukost, handlar färdkost och lite lyx till mig själv på Victoria Secret :)

Precis lagom i tid går jag ombord på mitt flyg och planet lyfter sedan mot Arlanda/Stockholm.

På Arlanda har jag en timme väntetid innan nästa plan lyfter. Denna tiden räckte precis till för att leta efter en toa, promenera genom hela flygplatsen till en Gate på andra sidan, stå i kö för scanning av handbagage och passkontroll och sedan stiga ombord på nästa plan.

När planet senare landar i Vilnius, Litauen börjar äventyret på riktigt ;)
Jag kliver av planet och följer strömmen för att hämta ut mina väskor.
 Sedan går jag mot utgången och letar upp en information. När jag hittar informationen frågar jag vart bussen mot Kaunas går. Jag får till svar att köpa en biljett i disken längre bort.
Jag går och köper en biljett och när jag frågar varifrån bussen går får jag till svar "Utanför" .
Jag går ut och ser ingen buss-skylt, så jag går runt och ser en längre bort. Jag släpar mina väskor dit och ställer mig för att vänta på bussen som ska gå 45 min senare. Efter en stund frågar jag en tjej på perrongen om jag är på rätt ställe, vilket hon trodde att jag inte var och hon pekade åt ett annat håll.
Så jag går åt det hållet hon pekade och hittar en folksamling som väntar på bussen. Där ställer jag mig och tror att jag är på rätt plats... Men icke då....
En kille kommer fram och frågar om jag behöver hjälp och jag visar honom genast biljetten som jag köpt. Han skrattar och skakar på huvudet och pekar ett par hundra meter bort där min buss fint står och väntar :)

När jag kommer fram till bussen hälsas jag med "Labà dienà" men så fort busschauffören ser mina stora väskor börjar han skaka på huvudet och muttra något på litauiska. Han rycker på axlarna och suckar djupt och ber mig sedan gå in och sätta mig i bussen och lämna mitt bagage utanför.
Motvilligt lämnar jag mitt bagage och hittar en sittplats.
En kvart efter tidtabellen packar busschauffören in allt bagage i mittgången och vi rullar mot Kaunas.



På vägen passerar vi ett IKEA, en statoil, en Jyskaffär, Lidl och en hel del grönområden. Känns nästan som om jag är i Sverige ;)

Efter lite mer än en timme bussresa kör bussen av vid en bensinstation och chauffören säger "Stop for Kaunas". Jag kliver av och har inte en susning om vart jag är.



Jag ser att det står två äldre damer längre bort och jag ber dem om hjälp att ringa taxi. De förstår ingen engelska så jag tragglar fram några få ord jag lärt mig på litauiska... " Taksi iki centras" och de nickar ivrigt och ringer sedan en taxi åt mig.
 30 min senare och 7 euro fattigare står jag utanför en gammal byggnad i ösregnet och ser taxin köra iväg.

Jag går in genom porten till byggnaden och ser en dam. Jag frågar henne om jag kommit rätt. Hon kan ingen engelska och bara skakar på huvudet.
Efter mycket förklarande , gestikulerande , tragglande på litauiska och engelska kommer vi till slut fram att det är rätt ställe men att de inte informerats om min ankomst. Så hon ber mig vänta några timmar tills managern av dormet kommer.



Tiden går och ingen manager. Till slut ringer hennes telefon och hon börjar leta efter en nyckel. Hon gestikulerar åt mig att följa med och vi går iväg mot en dör. Hon låser upp och visar med handen in mot rummet, ger mig nyckeln, säger något på litauiska och går sedan iväg.
Så jag misstänker att detta är mitt rum och att jag kanske ska vänta här på managern så att jag kan skriva på kontrakt m.m
Jag stannar på rummet nån timme och ännu syns inte en annan människa till.
I rummet jag blivit tilldelat finns två sängar och den ena är redan bäddad så min rumskamrat har nog redan kommit.

Efter nån timme öpnnas dörren till det gemensamma rummet och en hel familj kliver in. De pratar grekiska (jag fick senare reda på att de är från cypern) och de har med sig den litauisktalande damen i hälarna. Hon visar dem rummet brevid och sedan står hon tyst.
Så jag presenterar mig för familjen och de har precis som jag ingen aning om hur vi ska gå tillväga.

Det visar sig att dottern i familjen, Pavlina ska bo i rummet brevid och jag kommer att dela kök, toa och dusch tillsammans med henne och den andra tjejen jag ännu inte träffat.

Efter en stund försvinner damen och kommer tillbaka med en student som kan både engelska och litauiska. Nu får vi hjälp med alla frågor och funderingar. Vi skriver kontrakt och får låna täcke och kudde osv.

Pavlinas föräldrar bor på hotell en vecka i centrum och har hyrt en bil så de frågar om jag vill åka iväg med dem och äta. Vilket jag självklart ville!

Senare på kvällen kör de tillbaka mig till dormet där jag bor och Pavlina åker tillbaka till hotellet.

Tjejen som jag ska dela rum med syns fortfarande inte till, så det ska bli spännande att möta även henne vid ett senare tillfälle. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar