lördag 27 augusti 2016

Registrering gjord

Dormet (student boendet) 


Bussresan in till city igår gick jättebra, jag hittar utan problem till busstationen och vet vilken buss jag kan ta och jag vet vart jag ska hoppa av, så det funkar fint.
Hem är jag fortfarande lite osäker... Jag stod och väntade i en halvtimme på en buss som skulle kommit på den hållplatsen, men den kom inte, så jag letade efter en annan. Och när jag kom på rätt buss var jag lite osäker på vart jag skulle hoppa av så för att inte åka för långt med bussen hoppade jag nog av lite för tidigt. Så från busshållplatsen jag hoppade av på och till mitt boende tog det ca 10 min att gå. 

Jag var på plats för registreringen ca 1,5 timme för tidigt och förberedde alla dokument. Jag såg till att allt var med och att jag hade koll på vad jag skulle lämna in. Sedan skaffade jag ett litauiskt telefonnummer. Jag fick ett välkomstsms på litauiska med instruktioner ang hur man laddar simkortet osv, så det blir lite klurigt. 


Men registreringen gick bra. Man fick möta en tjej i entrén och två av student koordinatorerna, Rüta och Aušra som gav massa information. De informerade om att det är "invigning" 1/9 med parad i stan. 
De berättade att det är ett camp för alla nya studenter helgen den 16/9-18/9 med olika aktiviteter, lekar osv, man får mat och boende för hela helgen.
Sedan informerade de om busskort som kostar 15 € för tre månader, alltså ca 50 svenska kronor i månaden.
De berättade hur man skaffar studentkort, då fanns det ett internationellt kort som gäller för studenter vart man än befinner sig i EU, så det kan jag använda även i Sverige, detta får man direkt på plats där man ansöker om det, detta gäller dock bara ett år så det måste jag söka på nytt varje år jag studerar.
Sedan har de ett litauiskt kort men detta tar en månad att beställa men gäller i stället under hela utbildning på 5,5 år.

Det var lite väntetider mellan att jag fick prata med de olika personerna och när jag satt och väntade utanför kontoren kom en man fram och satte sig brevid, han log mot mig och nämnde att han såg att jag hade svenska dokument och frågade om jag var från Sverige och när jag svarade att det var korrekt började han glatt prata om Sverige och att han varit på besök i Göteborg och han frågade massa frågor, vi hade en trevlig pratstund. Sedan var han tvungen och gå

och reste sig och presenterade sig som "Dean, Prof. Žilvinas Padaiga, PhD. ...

Det visade sig alltså att det var rektorn jag suttit och pratat med :P




När allt var färdigt gick jag ner mot gamla stan för att käka lunch. Jag skulle ha träffat Pavlina och Zoe, men de var så hungriga så när vi möttes berättade de att de redan ätit. De erbjöd sig hålla mig sällskap under tiden jag åt men jag tänkte att det kunde vara spännande att utforska gamla stan på egen hand. Så jag strosade runt tills jag hittade ett ställe att äta på och efter maten strosade jag runt i stan på nytt.




Jag sprang på Pernilla och hennes kille som ska läsa till läkare. De satt vid en restaurang och hade beställt mat, men de erbjöd mig att slå mig ner hos dem. 
Så det blev en trevlig pratstund innan det var dags att ge sig av hemmåt mot dormet igen.
När jag kommer hem upptäcker jag att Zoe, den fjärde tjejen i rummet inte är kvar och Pavlina berättar att hennes levnadssituation löst sig, så det känns bra :)

Jag och Pavlina har frågat runt ang tvättmöjligheter, och fått lite olika svar. 
Nån tar hem sina kläder till föräldrar och tvättar, nån tar buss/taxi till ett tvätteri, nån tvättar för hand osv osv. Men så fick vi höra att det finns en tvättmaskin på dormet, dock finns denna inne på ett uthyrt rum. 
Så jag och Pavlina lägger på charmen och ber om att få låna denna maskin av tjejen som bor där. 
Leonie, som tjejen heter var jättetrevlig och det slutade med att vi satt ner och pratade och spelade kort under tiden vi tvättade våra kläder. Kl 1.00 kom vi i säng och jag hade svårt att somna eftersom det nu inte bara var jag som sov i mitt rum. Utan nu har min rumskamrat anlänt. SuRyeon (kallas Sury) från S. Korea. 
Men det är nog en vanesak tror jag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar