fredag 26 augusti 2016

Idag tackade jag nej till sjuts av Pavlinas förädrar och beslöt mig för att ta en promenad och lista ut vart bussarna går. Jag hade frågat min mentor Caroline tidigare och fått anvisningar av henne ang vilka busslinjer som går till stan och vart de går ifrån. 

Det tog 5 minuter att gå till busshållplatsen och det gick bussar ofta, och bussresan tog 10 min, det var heller inga problem att hitta busshållplatsen där det var dags att gå av.

Bussresan hem senare på dagen däremot var lite krångligare. Kaunas bussystem är byggt på det sätt att bussarna går som i en cirkel, så om du hoppar på bussen på samma ställe som du gick av så kommer du få en bussresa ruuuuunt hela stan. 
Så jag frågade återigen Caroline vart man kunde hitta busshållplatsen som tar än hem och jag fick en bra beskrivning som var lätt att följa. Jag hittar busshållplatsen och hoppar på första bästa buss, men på vägen hemmåt känner jag inte riktigt igen mig så jag bestämmer mig för att hoppa av. Det visar sig att bussen åkt en annan väg och att jag är ca 1 km från mitt boende, så jag börjar promenera hemmåt :)

Men under dagen i stan hann jag med en lunch tillsammans med Pavlina och Pernilla, som är en svensk tjej som också ska gå utbildningen. Hon har gått första terminen i Polen och kom med flera bra tips ang studierna. 

Jag hittade en liten butik där jag köpte ett par nya skor för 15 €. 



Sen tog jag en promenad till stället där jag ska registrera mig i morgon, jag ville veta ungefär vart det låg och hur jag tar mig dit. 



Här möter jag även en blivande läkarstudent, Toivo och vi går iväg till ett café för att sitta ner och dricka en kopp kaffe, eller mjölk med kaffe för min del ;)
Toivo har precis registrerat sig på universitetet och berättar för mig ungefär hur det går till och vilken information man får. 

Nu när jag kom hem på kvällen möter jag en annan tjej som sitter vid köksbordet med Pavlina. Hon har ingenstans att bo de första veckorna och hennes mamma och Pavlina's föräldrar har kommit fram till att hon ska bo hos oss. De frågar mig om det är okej för mig och jag svarar att det är klart vi måste hjälpa varandra i kriser. Men en del av mig undrar om de kollat med universitetet om de kan hjälpa till med hotell eller något annat boende, det är ju ändå en student av deras. 

Så då blir vi fyra personer som delar på vår lilla yta i början.
Jag har dock inte träffat den andra tjejen som ska dela rum med mig än. Hon har packat upp sina saker men inte synts till på fyra dagar. Så hon kanske har åkt iväg och kommer tillbaka inför skolstart kanske? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar