onsdag 24 augusti 2016

Första dagen i Kaunas

Jag har bestämt tid med Pavlina och hennes familj kl 10.30 då de insisterat att jag ska åka med dem i bilen till ett köpcenter och införskaffa det nödvändigaste till dormet, tex köksgrejer och annat som är jobbigt att släpa på bussen.
Så vi beger oss iväg till Akropolis (ett stort shoppingcenter 10 med bil från dormet).
Eftersom jag inte ätit frukost, då jag inte har någon mat hemma ännu, så blir lunch det första att checka av på "Att göra listan". 
Jag bestämmer mig för att testa en av landets specialiteter... 




Efter " frukosten/lunchen" går jag runt och utforskar. Köpcentret är gigantiskt med tre våningar. Det jag gillar är att de delar in butiker i sektioner beroende på vad de säljer. Det ligger tex 10 skobutiker brevid varandra, 4 underkändesbutiker brevid varandra, en hel våning med barnaffärer,  restauranger och nöjen (tex bowling, skridskor och biljard) osv osv.

 Vi köper på oss massa köksgrejer m.m i en stor supermarket vi hittade i varuhuset. Men när vi är klara där och lassat av allt i lägenheten känner vi att det fortfarande är mycket som saknas. Jag berättar för dem att jag sett att jysk finns och förklarar vad det är för butik. De nappade på den idén och vi sätter oss i bilen på väg mot nästa köpcenter. Jag får sitta i framsätet och agera kartläsare, vilket visar sig funka fint eftersom vi når destinationen efter 10 min som planerat.
Även detta visade sig vara ett gigantiskt köpcenter. 
Så här blir det garanterat fler besök i framtiden :)


Efter allt shoppande är det dags för mat och vi hittar ett ställe som heter Chili Pizza. Jag bestämmer mig för att bjuda Pavlina's familj på desert eftersom jag fått utnyttja deras bil så mycket. 
Det blev en dyr historia ;) Hehe, eller kanske inte. 
En huvudrätt, en dricka och en dessert var till oss alla fyra, en extra dricka och en pommestallril som sideorder och notan hamnar på 35 € . 


Senare på kvällen när vi packat upp och installerat oss hyfsat vill Pavlina bjuda mig på soppa.
Hon kokar ihop en traditionell grekisk soppa, "Afkolemoni" baserat på ägg, citron och ris. Fräscht och förvånande aptitligt :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar