fredag 30 juni 2017

Urmas shoppingcenter

Igår kväll hade jag planerat att gå ut äta på restaurang och fira lite för mig själv. 
Men när jag kommit hem till lägenheten  och efter en stund tittade ut genom fönstret såg jag hur ett riktigt oväder började dra in över stan ... Därför beslutade jag mig för att avvakta lite och se om det går över.  Jag la mig en stund på sängen och då insåg jag hur trött jag var.  

Det slutade med att jag stannade inne,  vispade lite grädde och åt jordgubbar och lite mörk choklad. 
Jag kröp ner i sängen och satte igång en bra film på datorn. 
Halvvägs genom filmen tappade jag anslutning till internet...
Då kommer jag på att det är för att klockan är 00.00 och just denna dagen var den jag valde att pausa mitt wi-fi i två månader.  Attans också... 

Så datorn är helt utan internet och jag ville ju inte slösa mobildatan på min mobil ( den behöver jag spara till resten av sommaren)  och jag ska inte flyga hem förrän om ett par dagar.. 

Vad gör man en hel helg utan internet?? 
Jag som bara ville ligga hemma och slappa,  och ingen TV har jag heller. Haha :D

Ja,  jag var ju trött ändå så det gick bra att somna.  Och idag passade jag på att ta en dagstrip till Urmas köpcentrum.  

Och som planen ser ut nu då så blir det packa och städa i morgon och sedan ta datorn under armen och gå och sätta mig på något mysigt kafé. 

Denna bilden har jag lånat från deras hemsida


Tar bussen och slipper regnet














Karta över området


Urmas köpcentrum 

För några veckor sedan när jag var ute och gick efter att jag fått min vaccination,  ja min låååånga promenad hem så gick jag förbi ett köpcenter och tänkte då att dit måste jag ta mig nån dag när jag har tid. 

Och ja,  idag var den dagen. 

Jag tog bussen från centrum och det tog dryga halvtimmen,  väl där började jag promenera runt bland butikerna och imponerades över hur stort det var.  

Det är en stor ombyggd tågstation och den har fortfarande kvar utseendet av en station.  Det finns olika byggnader och alla byggnader har sina egna perronger med massa små och stora butiker.  
Och det finns allt du kan tänka dig,  de flesta butikerna är lite av "svensk markad" standard när man tänker de här marknadsstånden i Sverige där de säljer kläder och sånt.  Men det fanns också lite finare butiker och allt från möbler,  leksaker,  djurbutiker,  skoaffärer,  konditorier,  godisbutiker,  smyckesafferer...  Ja allt. 

Det fanns inte många matställen dock,  bara ett par restauranger och ett par små snabbmatställen. 

Jag åt "frukost" i en liten "tågvagn", de hade ju crepes med nutella och vem kan motstå det?  ;)
Jag går fram och beställer på min finaste litauiska:
Norėčiau, dvi crêpe su nutella. 
Och hon ler då och frågar mig på engelska "Vill du äta här eller ta med? "
Haha,  är det så uppenbart att jag inte pratar litauiska?  
Hon var imponerad att jag försökte prata litauiska och frågade om jag studerar här.  Jag nickade och sa att det stämmer bra...  Hon skrattade och sa,  jag förstod det,  för det är bara studenter som är knäppa nog att försöka lära sig språket! 
Hon berättade att om jag inte sagt "dvi", utan "du" när jag beställde så hade jag kanske kunnat övertyga henne att jag kan prata litauiska,  för jag hade nämligen använt fel form på ordet.  
Det visade sig att hon och hennes man precis flyttat hit från Frankrike (hennes man var italienare och hon var från Litauen), båda jobbade i den lilla tågvagnen med att sälja den franska delikatessen crepes.  Mannen frågade mig vad jag tycker om litauerna och vi kom överens om att de är ganska "stängda och dystra". 
Han sa att det är en så otrolig skillnad mot tex Frankrike eller Italien där man ler och hälsar när man möter någon tex men här säger inte ens folk god dag när de kommer fram de kassan.  
Ja,  litauerna är minst sagt ett speciellt folk,  men man vänjer sig.  Och om man är övertrevlig mot dem och man ibland försöker få fram några ord på litauiska så brukar man få fram ett leende hos dem lite då och då ;) 



När jag gått igenom hela Urmas var det dags för mat och jag slog mig ner på Talutti,  eftersom jag vet att de har Wi-fi och jag måste ju snylta lite på det nu när jag inte själv har något.  :)


1 kommentar:

  1. Very interesting,good job and thanks for sharing such a good blog.your article is so convincing that I never stop myself to say something about it.You’re doing a great job.Keep it up

    SvaraRadera