torsdag 22 juni 2017

Boka om flyg

Jag kände mig hyfsat säker inför tentan i Histologi som jag hade igår,  även när jag svarade på frågorna kände jag mig ganska bekväm. 
Det var ett test med 10 frågor och vi fick 20 minuter på oss,  de ville ha korta korrekta svar. 

Två av frågorna visste jag inte svaret på så de chansade jag och skrev nått jag kunde tänka mig var rätt. 

När provet var rättat fick jag till min besvikelse höra att jag fått underkänt. 
Jag bad läraren gå igenom vad jag svarat fel och det gjorde hon. 
Det var flera frågor som jag skrivit en del korrekta saker men så har jag nämnt något som inte var korrekt och då tog de bort hela poängen. Och nån fråga hade jag förstått fel och i stället för att beskriva funktionen hade jag beskrivit strukturen.  

Tex var en fråga: Vad är skillnaden mellan Monocyte och Macrophage. 
Jag svarade att monocyte är "ursprungssellen" och när den lämnar blodflödet och är i ett organ eller liknande så utvecklas den till Macrophage (Vilket är korrekt) . Jag sa att både var en del av immunförsvaret (vilket är rätt)  och att båda var en typ av vita blodkroppar (vilket var fel såklart eftersom det inte kan vara en vit blodkropp längre när den lämnar blodomloppet,  så enbart monocyte är en vid blodcell).  
Så här drog hon bort poängen eftersom enligt henne syns det att jag inte vet vad jag pratar om om jag gör et sådant misstag. 
Ja det var flera sånna här frågor och även ett annat misstag för jag satt ett ord inom parentes som inte skulle varit inom parentes så hon tyckte det såg ut som om ordet inom parentes var synonym för order framför osv osv...  

Så nu är det bara förbereda sig för omtenta om några dagar.  Förhoppningsvis går den bättre och jag måste då vara supernoga med vad jag skriver och hur jag skriver.  

Mitt flyg är ombokat till 2/7 eftersom jag nu måste stanna till den 29/6 för att göra min sista tenta. 


I går kväll tog jag taxi mot Trakai för att lyssna på Evanescence som spelade på slottet.  
En så himla skön kväll fri från studier.  Att stå där i folkhavet och känna musiken/basen dunka i bröstkorgen och höra en sångerska med en otrolig sångröst ta de där höga tonerna,  det gav mig gåshud och jag kände mig lycklig.  

Klicka på bilden för att förstora

Så många Smartphones uppe i luften 


Jag hade bokat en bädd i en sovsal på ett hostel (pensionat) i närheten.  Men tydligen hade jag gjort fel i bokningen,  för när jag kom dit frågade de förvånat om jag skulle sova själv där eftersom jag hade bokat hela rummet och inte bara en säng.  Hur sjutton hade jag lyckats med det?  
Jaja,  ett stort rum bara för mig själv gick på 45 € , så det var ju inte så mycket att klaga över.  

På väg till slottet i Trakai

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar