söndag 11 juni 2017

Slut tentor

Fredag förra veckan hade jag tenta i Ekologi,  tyvärr fick jag frågor på delar jag inte pluggat så hårt på.  Men ekologi är inte ett så svårt ämne i sig,  allt går ju hand i hand och egentligen handlar det ju bara om ekosystemet och om man skadar det på ett eller annat sätt genom utsläpp,  utrota djur osv osv så ändrar man hela ekosystemet eftersom allt är beroende av varandra.  Det trixiga på tentan är mest att minnas alla termer och vad de betyder så man vet exakt vad man ska svara. 
I början på veckan fick jag mitt testresultat och tydligen hade tentan gått bättre än förväntat då jag fick full pott 10/10. Vilket jag är väldigt glad och nöjd med såklart :)

I tisdags hade jag tenta i genetik som jag kände mig hyfsat nöjd med.  Jag fick resultatet på mail idag och den tentan gick också suveränt!  

I litauiskan behöver jag inte göra någon sluttenta. 
Eftersom i den kursen har de delat in betyget i delar så att säga,  där sluttentan bara står för 10% av hela kursen,  och 90% täcker då alla skriftliga och muntliga test under kursens gång,  olika presentationer inför klassen och även närvaro och aktivitet under lektioner.  
I nuläget har jag 6.9 i betyg i litauiskan och om jag skulle göra sluttentan och få högsta betyg på den så blir mitt slutbetyg 7.4 vilket innebär att oavsett om jag gör tentan eller inte så avrundas mitt betyg till 7, där max betyg är 10.
Därför tyckte läraren att jag ska strunta i tentan och i stället fokusera på att plugga till de andra ämnena.  

Vissa dagar är det skönt att sitta i solen på café och plugga
Biofysiken är jag färdig med,  jag vet inte mitt betyg än,  men jag vet att jag klarat kursen.  Jag tänkte maila läraren någon dag och fråga. 

I fredags gjorde jag sluttentan i Anatomi,  och det kändes dock inte lika bra.  Med tanke på att jag inte hunnit lägga mycket tid på att plugga till den så skulle jag inte bli förvånad om jag inte blir godkänd på tentan.  Men det svaret får jag om ca en vecka,  så det tänker jag inte bekymra mig om nu.  

Så allt som allt så är jag för denna terminen färdig med Genetik,  Ekologi,  Litauiska och Biofysik! 
Den 21:e Juni har jag omtenta i Histologi och den 29:e Juni har jag omtenta i Embryologi...  Två tentor jag är jättenervös för och tentorna är på allt vi lärt oss under hela terminen.  Visst har jag relativt lång tid på mig att plugga till dem men det är så otroligt mycket att lära sig.  

Vi är 7 personer som ska göra dessa tentor i Histologi/Embryologi och en tjej i klassen frågade läraren om vi kunde ändra datumen på den sista tentan så de ligger närmre varandra och man kan åka hem tidigare.  Hon fick till svar att om alla personer som ska göra tentan skriver under på det så är den flyttbar.  Hon har fått alla elever att gå med på ändringen och det hänger nu på mig.  Jag känner att jag hellre har tre dagar extra att plugga till den än att få åka hem tre dagar tidigare.  Det är ju så otroligt viktigt att klara tentan och jag känner att jag behöver all tid till att plugga till den.  
Men om jag säger nej så känner jag mig väldigt egoistisk. 
Jag har sagt att jag vill fundera på det och hon vill ha svar på måndag,  så vi får se hur det blir. 


Sveriges nationaldag firades med lite gott.  Jag pluggade för fullt inför anatomin så jag hann inte gå ut,  men jag vispade ihop citrongrädde och åt med några bitar mörk choklad och färska hallon.  



I går firades att terminen (för de flesta)  var slut och det gjordes genom att några av oss gick på musikalen "Adam's family " som för övrigt var på litauiska,  så det blev en liten flopp eftersom man inte förstod skämten som alla andra skrattade åt.  Sedan möttes alla upp på restaurang och de flesta gick vidare till klubb,  men det hoppade jag över eftersom jag inte vill förstöra morgondagen som jag måste spendera till studier.  

Pavlina och jag på restaurangen


Det blev ett besök hos frisören tidigare samma dag också så att man kunde vara lite extra fin till kvällen ;)  
Jag besökte en jätteduktig och otroligt trevlig frisör och för blekning,  färgning,  klippning och stayling betalade jag 80 €. 
Maddam hette studion och ligger mitt i centrum.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar