torsdag 16 mars 2017

Gjorde en fuling

När jag missade så många dagar pluggande eftersom jag låg hemma i bingen så har jag fått jobba extra hårt för att komma ikapp. Alla ämnen kräver en hel del egenstudier så när man väl är hemma på eftermiddagarna ägnar man timmar med näsan i böckerna och bänkad framför datorn. 

Ungefär såhär har jag känt mig det senaste...


I helgen försökte jag plugga både på anatomiprovet som jag skulle göra i måndags om reproduction + urinary system (provet jag missade när jag va sjuk) och anatomiprovet för tisdagen om vener och artärer i kroppens främre del. Men det var på tok för mycket att hantera...  måndagens prov var tvunget att göra innan jag gör nästa prov i anatomi annars skulle jag få underkänt på provet, så jag beslöt mig för att strunta helt i tisdagens prov och bara plugga inför måndagens. För att sedan efter att måndagens prov var gjort plugga endast en dag inför tisdagens prov.
Om jag pluggat för båda skulle jag troligtvis kugga båda två men genom att göra såhär kunde jag först klara måndagens prov och sedan om jag inte klarar tisdagens så kan jag göra om provet en vecka senare. Sagt och gjort!
Jag skrev provet på måndagen och fick godkänt. Jag har inte fått mitt resultat från tisdagens skrivning än så jag vet inte hur den gick. Dock kände jag att det gick bättre än väntat med tanke på att jag bara pluggat en dag/natt (ca 9 timmar i sträck). Men om jag inte klarade provet så blir jag inte besviken, utan jag får plugga lite till och göra om det. 
Detta är inget jag rekommenderar någon att göra, för det är väldigt stressigt att inte kunna gå vidare helt till nästa kapitel när man gjort skrivningen och föreläsaren börjar på nytt, utan man måste fortfarande plugga två saker samtidigt.  

Om en vecka har vi tenta i Genetik, vilket jag känner mig väldigt osäker i, så det kommer jag få lägga många timmar på. Histologi har vi prov i om två veckor och det kommer heller inte bli lätt... Jisses... jag blir nästan yr i huvudet av att analysera vävnader i mikroskopet och försöka urskilja vilken typ det är och vad alla olika delar heter, skillnader på epitel, bindväv, brosk, ben, muskulatur och nervvävnad osv. 
Det är inte det lättaste... :)

Veterinär campus


Sedan är det ju såklart mycket tid som går åt Litauiskan med alla våra hemuppgifter och biofysiken med nya labbrapporter att skriva varje vecka. 
Åh, jag måste ju få skryta lite också.. På tal om biofysiken .. så många timmar jag la ner på att skriva mina labbrapporter de senaste veckorna och hur noggrann jag var med mina uträkningar och målningar av grafer gav resultat och läraren berättade att jag och en annan person i klassen var de som fick bäst betyg på dem! Så upp med hakan och ta åt dig av kritiken Jeanette!

De senaste veckorna har varit tunga och jag har varit inne i en period då jag ifrågasatt lite om jag verkligen hör hemma här...
Jag har tänkt att jag ödslar min tid, att jag är knäpp som ens tror att jag kan utbilda mig till veterinär, att jag inte kommer klara utbildningen i slutändan och att jag hade varit klokare i att stanna hemma i Sverige där jag hade jobb som jag trivdes med och en trygghet. Att jag kommer vara "gammal" när jag kommer hem och att jag går miste om en stor del av mitt liv... osv...

Men så har jag försökt tänka positivt ändå och idag när solen tittade fram och jag var ute på promenad så vände mina tankar och jag började känna att jag visst tagit rätt beslut i att åka hit för att plugga!
Jag menar vad är det värsta som kan hända? Om det skulle vara så att jag inte klarar studierna i slutändan så är detta en upplevelse jag kommer minnas livet ut och jag får se till att inte "förlora" tiden jag är här. Under tiden mina studier pågår så får jag se till att njuta också... inte bara sitta inne med näsan i böckerna, utan ut och njuta i solen, göra små resor och bara ta vara på tiden som student...
Jag kommer ju få min del av arbete senare hur det än går här.. 




Därav har jag också beslutat att på lördag ska jag lägga böckerna åt sidan (i alla fall under dagen) och åka till en "cat-show" utställning av katter. Jag ska ta bussen till Molas och besöka Jysk för att köpa lite nödvändigheter till lägenheten och äta på restaurang! 

Lördag kväll kommer dock gå till att plugga anatomi eftersom jag ska hålla presentation inför klassen på måndagen, varje vecka turas vi om att hålla presentation och visar då bilder från dissektionen vi gjort under veckan innan och förklarar vad som syns på bilderna .

Solen tittar fram och allt känns bättre :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar