onsdag 8 mars 2017

Flytta till egen lägenhet

Det här med boende har jag funderat mycket över... 
Det är flera som erbjudit sig om att dela lägenhet i stan och jag har funderat på att bo kvar på dormet så länge det går. 
Men sedan började jag fundera på om det inte är bättre att flytta nu när det är lättare att hitta lägenhet och när priserna är lägre.  I september,  när alla nyanlända studenter söker lägenhet går priserna upp och det är högre konkurrens om de bra lägenheterna. 
Jag har också den senaste tiden tänkt mer och mer på att jag nog skulle trivas bättre med att bo själv. 
Det har funkat bra att bo på dormet och att dela boende men jag inser mer och mer att jag stör mig på allt runt omkring mig och allt min "boendekamrat" gör ;) 
Haha,  hon gör väl egentligen inget fel men vi är bara så olika och har helt olika vanor.  

Så denna lilla lägenhet hittade jag på https://m.en.aruodas.lt , som är en bra hemsida om man söker boende. 

Lägenheten är på 25 kvadratmeter och ligger mitt i centrum,  med fönster mot en innergård så man hör inte så mycket trafik m.m
Inom kort kommer även bygga till ett sovrum på 12 kvadratmeter så då blir det en tvåa.  

I dag fick jag nycklarna och i helgen ska jag åka dit och städa och sedan börjar jag flytta mina grejer. Lägenheten är redan städad,  men jag kände ändå att jag ville städa den själv eftersom jag inte vet hur noga de städat och jag vill inte leva i någon annans smuts :)

Bilderna nedan är lånade från annonsen på https://m.en.aruodas.lt 
(Lite fler möbler kommer jag få,  tex större TV rumsbord,  datastol, en liten byrå och säng när sovrummet är klart). 





2 kommentarer:

  1. Hej! Vad får du betala i månaden för denna lägenhet? / En tjej som funderar på att börja plugga i Litauen efter gymnasiet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hey Julia!
      Jag betalar för denna lägenhet som just nu är en tvåa på 37 kvm, 290€/mån + el, värme, vatten, bredband. Totalt brukar det landa på 350€/mån ungefär.
      Kul att du är i tankar på att söka, hör gärna av dig om du har fler funderingar !

      Radera