lördag 3 december 2016

Anatomi

Planen jag hade natten till torsdag funkade fint (denna gången)  Jag somnade kl 20.00 och vaknade 3.00 och sedan satte jag igång med att repetera inför anatomiprovet. 
Provet gick bra och jag hade energi för att orka med hela dagen.
Detta var det sista provet vi hade med vår anatomilärare och nu lämnar vi muskler, ligament och ben bakom oss och går in på huden (även horn och hovar m.m ) och matsmältningssystemet med en ny lärare. 
Vi har haft några föreläsningar med vår nya lärare innan men i torsdags var första gången vi hade praktisk lektion med henne. 
Och detta blir nog ingen dans på rosor. Hon verkar otroligt sträng och hård och inget verkar vara bra nog.  På något sätt gillar jag henne eftersom jag tror att detta sätter press på personer att plugga lite extra. Men vissa saker med hennes undervisningsteknik förstår jag mig inte riktigt på,  tex att vi inte får ställa henne frågor,  om vi har frågor ska vi ställa dem till varandra eftersom hon förväntar sig att vi ska kunna allt efter en föreläsning. Enligt mig lär man sig väl bättre om man får ställa frågor.  
Om hon tycker att en person ser oengagerad ut tar hon fram denne personen till whiteboard tavlan och ber denne att måla,  namnge och förklara tex hoven inför klassen och henne. 
Hon säger gång på gång "det här är inte högstadiet/gymnasiet längre,  här måste man plugga och jag förväntar mig enermt mycket självstudier!".
När man diskuterar något i gruppen och ingen vet svaret på en specifik fråga ställer någon den till henne ändå och får till svar "det står i boken,  du har väl läst boken"?.
Hur sjutton ska vi hinna lägga ner all den tiden hon kräver när vi har 8 andra ämnen som tar massa tid också?!  Haha,  jag kommer bli tunnhårig av all stress snart! 

Jaja,  två veckor kvar till jul,  då får vi en liten paus i alla fall!  Det är välbehövligt nu!  :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar