torsdag 8 december 2016

Massor med prov


Ojojoj,  nu är det mycket! Massor att plugga varje dag.  Denna veckan har jag gjort ytterligare några tentor och redovisningar. Och nästa vecka har vi 7 test.
Det blir muntligt och skriftligt i litauiska,  presentation i IT,  tenta i kemi, praktiskt prov i anatomi, en mindre tenta i Botani och tenta i Latin.

Nästa prov i Botani blir att känna igen växter genom att titta på blommor,  löv,  stjälkar,  rötter. 



Idag fick jag dock reda på att oavsett hur det går på mina två sista test i Latin så kan jag inte få underkänt som slutbetyg i Latin eftersom mina tidigare test har tillräckligt bra poäng för att jag ska klara hela kursen.  Yey!
Det betyder ju inte att jag inte kommer plugga inför de sista latinproven och göra så gott jag kan ändå,  men det känns otroligt skönt att veta att jag redan klarat kursen.
Alla lärarna betygsätter olika så det funkar inte likadant i alla ämnen,  men i just Latin är det så.

De två testen som återstår i Latin är den sista "deltentan", alltså proven vi har under terminens gång och sedan Final Exam i januari,  där allt från terminen är inkluderat. Final Exam i latin är valfritt och kommer stå för 20% av ditt betyg.  Så vill man ha bra slutbetyg måste man göra Final Exam och om man väljer att göra Final Exam och får underkänt så räknas det inte med alls i ditt slutbetyg,  så du har egentligen ingenting att förlora på att göra det.  Även när det kommer till Final Exam så funkar det olika i alla ämnen,  men detta är som sagt reglerna för Latin.


För att gå tillbaka till veckans presentation i Zoologi ... Hmm..  Jaaa...
Jag har inte power point på min dator utan använder Open Office och ibland när jag gör en presentation i min dator ser den inte likadan ut i en annan dator.  Det brukar tex vara så att den blir för mörk eller att bara några bilder blir för mörka eller att någon rad text hamnat lite för lungt upp/ner. ... Meeen...  Denna presentation jag gjort såg fruktansvärd ut på datorn i klassrummet.  Bilderna visade sig klara och fina men all text jag lagt in låg huller om buller,  den låg ibland på varandra så det var omöjligt att läsa och ibland såg man några ord av en mening och resterande fortsatte utanför skärmen osv osv..  Men det var ju inte mycket annat att göra än att försöka komma ihåg vad som skulle varit synligt i min presentation och försöka klara mig utan texten.
Så jag beklagade mig lite och ursäktade för hur förskräcklig min presentation såg ut och körde på ändå.  Och det gick över förväntan,  visst missade jag en del grejer som jag tänkt prata om,  men det vet ju inte min publik och jag var själv förvånad över hur mycket jag kom ihåg utan min presentation till hjälp.  Så jag babbla på och efteråt fick jag några frågor och de kunde jag svara på utan problem också.  Så jag är nöjd.
Och i betyg fick jag 10/10 trots kaoset jag visade på skärmen...  Eller kanske tack vare..  eftersom jag absolut inte hade någon möjlighet att läsa innantill och förlita mig på datorn.  Ja,  oavsett gick det vägen i alla fall och jag kan checka av zoologi presentationen från "Att-göra-innan-jul-listan" :)

Men nu i skrivande stund är klockan snart tre på eftermiddagen här i Litauen och jag tänker krypa ner i sängen och inte göra någonting.  Jag har haft feber sedan igår och i morse började även halsen göra ont,  så jag tror jag behöver lite vila idag.  Förhoppningsvis får jag chansen att ta igen sömnen jag inte fick igår natt så jag kan ta nya tag i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar