tisdag 27 december 2016

Hemma i Sverige

Dagen efter jag skrev mitt senaste inlägg på bloggen gjorde vi vår sista dag för terminen i skolan. Vi gjorde våra sista prov,  om man inte räknar med sluttentorna i Januari och vi avslutade dagen med god mat på stan!  Underbart! 



Mega Mall
På lördagen tog jag en tur till shoppingcentret Mega Mall och på vägen hem därifrån såg jag en marknad från bussfönstret och beslutade för att hoppa av bussen vid nästa busstopp och kika runt lite även där. Sagt och gjort ... och när jag var nöjd där tog jag en promenad in till stan och besökte KingWinn, ett litet ställe i gamla stan där de serverar bland annat supergoda våfflor!  Där fick det bli en klassisk belgisk våffla med nutella,  glass och grädde och så köpte jag även en nyttigare våffla med mig hem att äta senare.  En glutenfri "sport"-våffla med parmaskinka,  mozzarella och balsamico.  



Söndag var det dags att åka hem till Sverige och jag hade hittat en billig flygbiljett mellan Vilnius och Skavsta. 370:- fick jag betala med incheckat bagage. Jag bokade bussbiljett från Kaunas till Vilnius flygplats för 100:- och när jag landat i Skavsta hämtade min mor med sällskap upp mig på flygplatsen. 

Home sweet home


Nu har jag varit hemma en vecka och jag har hunnit med massor. 
Det har blivit en trip till Borås med hotellövernattning för att hälsa på vänner och kollegor,  ett besök på jobbet där jag lämnade av en "julklapp" och ett besök på nöjesparken i Göteborg (Jul på Liseberg)  hanns också med. 

Det har blivit julfirande med familjen, lussebullebak, jag har hälsat på mina underbara katter flera gånger och hjälpt min mor i stallet och med fåren. 

Lussebullar var det här


Jag packade med mig lite anteckningar och skoluppgifter från Litauen och min plan var att plugga lite cell biologi,  kemi och anatomi,  eftersom det är de tre första proven vi har i Januari. 
Jag var såklart medveten om att det inte skulle bli så mycket plugg när jag är hemma som jag önskat, utan jag har sett alla tillfällen som en bonus och det har blivit ett par timmar varje dag. Så det är jag nöjd med. 

Nu när jag kommit hem till Sverige och haft lite semester ett tag så känner jag hur trött jag är och jag har blivit farligt lat och bekväm. 
Om fem dagar åker jag tillbaka till Kaunas och då gäller det att sätta igång på riktigt igen med studierna. Och jag måste nog tillåta mig att vara lite lat nu för att orka med nästa termin. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar