tisdag 4 april 2017

Nedräkning till Sverige

Nu är det 12 dagar kvar, sedan sitter jag på flyget mot Sverige igen! 
Jag längtar så! 
7 dagar på svensk mark blir det och de flesta dagarna kommer gå till plugg, men jag ska nog hinna med lite annat också. Det jobbiga är att jag har familj och vänner utspritt över Sverige så tiden räcker inte till att resa runt och träffa alla man vill träffa. 
Jag kanske borde fixa en "home coming" fest varje gång jag kommer till Sverige och bjuda in alla till där jag befinner mig i stället? och träffa alla på en gång! ;)

Jag låter den härliga vårsolen dölja mitt trötta ansikte :)
Jag trodde att det skulle bli en lite lugnare tid nu innan hemresan, men tji fick jag...
I går på Anatomin fick vi uppgift att hålla presentation i grupp inför klassen kommande dag, så gårdagen gick åt till att göra en Powerpoint presentation och lära sig nerverna i ansiktet för att kunna presentera dem idag på anatomilektionen. Jag, Johann och Claire gjorde vår presentation tillsammans, så vi köpte lite gott att äta och dricka (de köpte pizza och öl medan jag köpte gurka och mineralvatten... jag förstår inte varför de kollade snett på mig) och sedan spenderade vi kvällen hos Claire. 
Så en kväll var borta som jag hade planerat att plugga annat på.
Efter presentationen idag berättade läraren att vi ska ha ett mindre test nästa vecka om de olika typerna av nerver (sympathtic, parasympathetic and enteric nervous system).

Under Litauiska lektionen igår fick vi information om kommande tenta, som vi ska ha om en vecka. Inför den fick vi en lista med 155 ord som vi fick i uppgift att göra "flashcard" med. Dessa flashcard får vi använda på tentan och sedan inför nästa tenta om ca en månad ska vi kunna dem utantill. Detta kommer ta en hel del tid att förbereda och därmed får jag mindre tid till de andra ämnena.
Denna tenta förväntas vi kunna konjugera verb och adjektiv och såklart även komma ihåg allt vi tidigare lärt oss. På den muntliga delen ska vi ha en dialog med en kamrat där en av oss låtsas vara veterinär och den andra låtsas komma in till kliniken med sitt djur. Veterinären ska fråga frågor om djurets ras/vikt/kön/päls osv som den andra ska svara på osv. Vi ska veta hur vi använder siffror i olika sammanhang, de skiljer sig nämligen en hel del om man använder de i ett datum, en tid, ett id nummer, vikt osv...   

Morgondagen kommer gå åt Biofysiken eftersom vi har lab i morgon och jag vill skriva klart labbrapporten redan samma dag eftersom risken är att jag glömmer om jag väntar till senare. 

Det blir till att sätta sig ner och planera om upplägget med studier, jag borde ju ha lärt mig vid det här laget att det inte går att planera så mycket i förväg eftersom vi ofta får hemuppgifter och annat att läsa på under veckorna. En del lärare som säger "Ja, men ni har ju haft en hel vecka på er" förstår inte att vi har andra ämnen också som kan vara minst lika tidskrävande :)
Nu gäller det att lägga ner tid varje vecka (helst varje dag) på alla ämnen, så att man inte halkar efter i något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar