måndag 10 april 2017

Prov och promenad

Bild från kvällspromenaden i lördags


I torsdags fick vi nya uppgifter av vår litauiska lärare. 
Hon sa att uppdelningen av dialogen vi skulle ha på det muntliga var orättvis uppdelat och att hon ändrat "lite" i den. 
Så i stället för att ha en dialog med en vän skulle vi i princip hålla ett långt tal inför läraren själva.  På så sätt får vi prata mer och det finns ingen risk för orättvis fördelning.  Jo,  det är ju sant iof... 
Men herre jisses så mycket det blev att lära sig.  

Idag hade vi provet och läraren hade räknat fel lite på tiden så klassen före oss drog ut på tiden och även vår klass hann bara göra den skriftliga delen och sedan hade hon bara tid för 6 personer på den muntliga...  Hon frågade vilka som ville göra det idag/senare...  Och jag var snabb med att säga att jag ville göra det idag! 
Även om jag skulle ha kunnat finslipa mitt tal en del så ville jag bara ha det gjort...  Det finns ingen mening med att dra ut på det. 

Efter provet kände jag mig helt slut,  nervositeten och stressen hade gett mig huvudvärk,  så jag och Claire bestämde oss för att ta en lite längre promenad.  
Det fick bli en tur upp på berget och ner igen.  Man märker vilken dålig kondition man har när man redan efter några trappsteg börjar pusta och flåsa.  Det var ju tur man man stannade lite då och då för att ta bilder av utsikten;) 



I lördags på vår promenad sprang vi på en filminspelning.  Det var lastbilar med makeup och ombyten, husvagnar,  rökkanoner och kameramän...  Massa soldater i gammeldags utstyrsel gick omkring och en grupp med soldater stod och övade på att bli skjutna och falla till marken.  Hehe,  det var intressant,  så där stannade vi en stund och smygtittade.  Jag undrar vad det är för film de spelade in...  




Nu ligger jag i sängen och grubblar över histologin. 
Som jag skrivit innan så får vi chansen att göra omprov i Maj.  Men precis innan helgen fick vi ett mail av läraren att möjlighet finns att göra provet redan nu på tosdag.  
Jag har bara fokuserat på litauiskan nu i helgen och jag vet inte om jag känner mig redo att ge mig på histologin så snart,  det blir ju bara två dagars pluggande. 
Jag ska prata med läraren i morgon och försöka ta reda på om det är obligatoriskt att göra det på torsdag eller om man kan göra det senare. 
Jag vet att man får två extra chanser på detta prov och om man misslyckats alla tre gånger så måste man repetera kursen kommande år.  Så frågan är om torsdagen är en förbrukad chans oavsett om jag utnyttjar den eller inte. 
Och när får man nästa chans?  Hon pratade om en chans i Maj och en i Augusti,  men jag har ingen möjlighet att göra prov i Augusti så jag måste få det avklarat före sommaren.  
Nu ska jag kolla igenom min presentation som jag ska hålla i ecologin i morgon om rödlistade djur och växter nära min bostad.  Så jag kommer prata om naturreservat i och nära Gullspång och om Gullspångsälven med sin Gullspångslax.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar