söndag 12 februari 2017

Sydafrika!

Att åka till Afrika och "jobba" med vilda djur har alltid varit en dröm för mig.
När jag fick reda på att jag kommit in på veterinärutbildningen började tankarna snurra i huvudet... Jag tänkte att om jag klarar utbildningen så kan jag åka till Afrika och jobba som volontär eller liknande!



Men efter att två av mina vänner började prata om deras erfarenheter i Nya Zeeland och Afrika då de varit där som volontärer så började tankarna snurra i mitt huvud igen.. 
Varför ska jag vänta tills jag är färdig veterinär med att göra detta?! 
Man vet ju inte vad som händer i livet och jag har ju faktiskt möjlighet att göra detta redan nu...  

Så jag bestämde mig... Jag åker till Afrika i sommar!!

Under en månads tid har jag sökt runt på internet, pratat med mina vänner, mailat och pratat i telefon med olika personer från "Sanctuary + Game reserv" i Sydafrika. 
Och efter många om och men så har jag lagt upp en plan!



Den 23/7 flyger jag ner till Sydafrika för att spendera två veckor på "Lion and Cheetah Sanctuary" ett Sanctuary för stora katter (Lejon och Geparder) och även andra djur som ligger en timme från Johannesburg. Där ska jag jobba som volontär på gården och mina arbetsuppgifter kan vara att förbereda mat, mata djuren, observation av djur som är där för rehabilitering, daglig kontroll av djurens välmående, assistera veterinärer, daglig observation av djur de släppt ut i det fria, ta hand om unga, skadade eller "räddade" djur och flaskmata föräldralösa ungar.
Djuren som kommer till sanctuary't kan vara vilda eller tama. Deras mål är att rehabilitera och släppa ut och öka antalet djur i det fria. Några djur är för tama för att släppas och de erbjuds ett permanent hem på sanctuary't. 
Andra arbetsuppgifter jag kan få är också kontroll av stängsel runt reservatet, bygga något vid behov, ta bort vissa växter "alian vegetation" vilket innebär att ta bort växter som gör mer skada än nytta tex genom att de tar all vatten och näring så att inga andra växter överlever, "game counts" som betyder att man tar bilen ut i det vilda och letar djur som man sedan för protokoll på vad de gör och hur många man hittar osv...
Ja som ni märker så finns det en del att göra :)

Man jobbar från tidig morgon och när arbetet för dagen är klart så får man fri tid för att göra annat. Helgerna har man också möjlighet att åka iväg på "utflykter". 
Dessa aktiviteter kan vara att ta en tur in till stan/byn, filma och fota, BBQ (Braai), Bush walk, rida och åka till andra reservat (tex Sydafrikas största reservat Kruger National Park).



Efter dessa två veckor flyger jag till Kapstaden och spenderar en vecka där. Jag tänkte försöka hinna med en tur upp för "Table mountain", en trip till "Boulder Beach" för att titta på afrikanska pingviner och en tur till "Hermone" för att från stranden åskåda valarna i havet.



Sedan flyger jag till Port Elizabeth för att spendera mina två sista veckor på Kariega game reserve!
Här bor man ute i bushen och arbetsuppgifterna som volontär här är ungefär de samma som de jag nämnt tidigare, men du är mer ute i det vilda för att göra monitoring av de vilda djuren. 
På onsdagarna åker volontärerna in till en skola i närheten. Skolorna har ont om pengar och dåligt med personal och eftersom det inte finns tillräckligt med personal så får volontärerna undervisa barnen på engelska. Om man vill får man även packa med lite skolmaterial för att skänka på plats. 
Även Kariega ordnar de så att du kan göra lite fria aktiviteter under din vistelse för att få ut så mycket som möjligt av din tid i Sydafrika.  De ordnar bland annat hästridning på stranden, 2 dagars kanot tur, fallskärmshoppning, bungee jumping (världens högsta hopp i Plettenberg) och "haj-helg" där du får möjlighet att burdyka med vithajar. 

Jag flyger hem igen efter totalt 5 veckor i Sydafrika och jag är hemma i Sverige ett par dagar innan jag sedan hoppar på planet mot Litauen igen!



Min checklista inför resan är nu att köpa nödvändigheter som jag "måste" ha med till Sydafrika. Tex bra skor med höga skaft, arbetsbyxor och billiga linnen/t-shirts i neutrala färger.
Jag måste kolla upp regler om Visa och jag måste senare tänka på att inte nämna volontär på flygplatsen eftersom jag måste ha ett Visa för att arbeta då.
Jag måste vaccinera mig mot Rabies och stelkramp. 
Försäkring måste skaffas och de jag pratat med på reservaten sa att jag måste ha en speciell reseförsäkring för "volunteering and adventure activities" eller liknande eftersom den måste täcka alla tänkbara olyckor som kan inträffa när man jobbar med vilda djur eller om man får för sig att vara våghalsig nog för att testa tex fallskärmshoppning osv.   

Jisses! Jag är så exalterad över detta!
Jag vill åka nu! :D


5 kommentarer:

  1. I want to do this also����can u help me?��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Before I went I just searched for information at google about the places I wanted to go to and then I booked the volunteer places and hotells and flights that I found suitable. So do a lot of research and you can also find some organisations that help you organize everything.
      If you send me an email through this blogg I can give you links to a few places in South Africa.
      Good Luck!

      Radera
    2. Shirinbab.yas@gmail.com
      Thank u so much💗💗💗

      Radera