måndag 13 februari 2017

Ny i landet? Frågor och Svar

Jag får en del meddelanden / kommentarer och mail via bloggen, vilket är jättekul. 
Nu är det flera som skrivit till mig och haft frågor och funderingar eftersom de antingen kommit in på utbildning eller för att de planerat att söka in.

Därför tänkte jag göra ett inlägg där jag skriver lite om sånt som jag oftast får frågor om och även sånt som jag själv funderade en del på innan jag kom hit!

En fråga jag fått flera gånger är vad saker kostar här i Litauen och för att ge ett enkelt svar så kan jag säga att allt (det mesta) är billigare än i Sverige.

Några prisexempel är:

Buss enkelbiljett inom stan för student: 40 cent (under 4 kronor)
Buss studentkort 3 månader, 14 Euro (ca 130 kronor)

Taxi mellan stan och utanför stan varierar på tidpunkt och trafik. Men mellan 20-60 kronor.

Restaurang: Beror helt på vilken restaurang, men för middag med dryck ligger det väl runt hundralappen på de flesta restauranger. Finns billigare och finns dyrare.

Öl på krogen ligger på ca 20 kronor


Några andra funderingar och frågor:

Eluttag? Samma som Sverige, Adapter behövs ej.

Visum? Man får vistas i Litauen i 90 dagar utan visum, skolan hjälper till på plats med dokument. 

Transport? Bussarna går ofta och du kan åka med flera olika busslinjer till samma ställe. Dock går inte bussarna som i Sverige "fram och tillbaka", här går de mer som en cirkel runt stan. Så det innebär att om du hoppas av bussen på en viss station så kan du inte ta en buss tillbaka från denna station, utan du måste gå till en annan station. Det är lite krångligt och jag rekommenderar starkt att ladda ner en app som heter "Trafi" där man kan kolla upp vilka bussar som går.
Om man bor på dormet så är det lättast att i böjan åka från busshållsplats "Radvilų Dvaro g" - "E.ožeškienės g". när man ska in till centrum och sedan från "vilniaus g" - "Sąjungos aikštė".
Det kan såklart hända att busstrafiken ändras, men det är så det ser ut nu i alla fall :)
För Taxi rekommenderar jag att ladda ner en app som heter eTAKSI, där fyller du i dina uppgifter och när du behöver beställa en taksi skriver du in adressen du vill till och skickar en beställningen, då får du upp ungefärligt pris för resan och taxin kommer oftast inom 2-15 min.
Annars kan man också ringa vissa taxibolag som är lite billigare, tex bolaget A&G.

Shopping? Det finns flera stora köpcenter i och utanför stan och klädernas priser där är ungefär som i Sverige. Köksredskap och annat till hemmet ligger på lite lägre pris än Sverige, en del är samma prisnivå.

Bank? Man kan använda sin svenska bank om man ser till att den är "öppen för" internationella betalningar, sedan kan man fixa ett litauiskt konto senare om man vill.

Boende? Det kan hända att det ändras. Men vi hade rätt att bo på dormet i ett år och sedan hitta eget boende. Men det gäller att vara ute i god tid med att ansöka om plats på dormet eftersom de inte räcker till alla. Skulle du varken få plats på dormet eller hitta lägenhet innan du kommer hit så hjälper skolan dig med ett hotell så det är ingen panik. Bor man på dormet betalar man hyran via banköverföring och om du bor i egen lägenhet betalar du oftast kontant till hyresvärden.

Tvättmöjligheter? Om du bor på dormet så finns en tvättmaskin som alla delar på. Bor du i egen lägenhet så har de allra flesta boenden egen tvättmaskin i lägenheten. Annars finns det tvätteri i stan, men det är onödig tid och pengar att åka dit.

Försäkring? Se till att beställa kort från försäkringskassan som gör att du får fri sjukvård. Du behöver dessutom ha en försäkring som täcker utlandsstudier.

Vaccinationer: Själv har jag vaccinerat mig mot Hepatit A+B (Twinrix), när alla sprutor är tagna hjälper den i 25 år, så jag tänkte att det var värt det oavsett.
Under vår första vecka fick vi information om att vi bör vara vaccinerade mot Rabies och Stelkramp.
Om du har grundvaccinationen av stelkrampvaccinet så håller det tills du är 25 år, sedan måste du vaccinera dig var 10:e år.
Rabies grundvaccination görs vid tre injektionstillfällen. Första sprutan tar dag ett, andra dag 7 och tredje dag 28. Sedan tar man en spruta igen efter ett år och sedan var 5:e år.
Om du inte fixar dessa vaccinationer i Sverige får du hjälp på plats i Litauen med vilken klinik du kan gå till.

Flyg? Det finns många olika alternativ beroende på vart man vill flyga ifrån. Jag har själv inte riktigt kommit in i det än men jag kan berätta vilka olika flyg jag testat.
Första resan hit blev dyr eftersom jag inte riktigt visste vilka alternativ jag hade och jag bara ville ha en flygbiljett bokad och klar i god tid. Då flög jag först från Landvetter och bytte flyg i Stockholm Arlanda för att flyga vidare till Vilnius och sedan ta en buss från Vilnius till Kaunas och taxi från busshållplatsen till dormet. Flygen betalade jag totalt 1772:-, sedan bussen 100:- och taxin 70:-.
Nästa gång jag flög bokade jag en biljett via WizzAir mellan Vilnius och Stockholm Skavsta (Nyköping) och betalade 400:- enkel biljett med stort (23 kg) bagage. Resan tillbaka betalade jag enkel biljett 800:- med stort (32 kg) bagage.
Från Vilnius flygplats går bussar direkt utanför till Kaunas, de heter Ollex och kostar 100:-.
Om några veckor ska jag flyga till Sverige över en helg och då hittade jag biljetter på "Momondo" och betalar då 846:- för resa mellan Vilnius och Stockholm Arlanda utan bagage med Air Baltic och resa tillbaka mellan Stockholm Arlanda till Vilnius utan bagage med SAS för 351:- (Jag fick rabatt eftersom jag bokade med Momondo och Ticket så jag betalade totalt 1048:- tur och retur).
I April kommer jag också resa till Sverige och hittade då biljetter mellan Vilnius och Stockholm Skavsta (Nyköping) via WizzAir, resa till sverige 99:- och resa till litauen 399:- utan incheckat bagage.
Så om man tar sig lite tid och kikar runt lite så går det att hitta riktigt bra prier.
Det tar ca 1,5 timmar att resa mellan Litauen och Sverige.

Tidzon? Litauen ligger en timme före Sverige, vilket innebär att när klockan är 8 i Sverige så är den 9 i Litauen. Litauen ställer också om klockan till Vintertid / Sommartid.

Husdjur? Dormet tillåter ej husdjur. Vissa lägenheter i stan tillåter husdjur. Det är inte tillåtet att ta med sina djur till lektioner och föreläsningar.

Vart ligger dormet i förhållande till skolan?
Veterinärcampus och dormet ligger precis bredvid varandra och det är där man har de flesta lektionerna. Sedan har man också vissa lektioner på medicin campus, MLK och på ett annat ställe i stan har vi ibland Litauiska lektioner. Så vi är lite utspridda, men bussarna går som sagt ofta så det är hyfsat enkelt att ta sig fram och tillbaka.

Klicka på bilden om du vill se den i större format
Om det är någon som har några funderingar... Tveka inte på att höra av er så svarar jag så gott jag kan :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar