lördag 15 oktober 2016

Prov i Latin och Zoology

Bild från skolgården i fredags:) 
Veckan har varit väldigt intressant.  Jag vill inte gå in på detalj med hänsyn till personerna i fråga.  Men det har varit och  är ett bråk på "dormet" som pågått en vecka.  Detta har varit väldigt påfrestande och det har varit svårt att hitta focus och ibland tid till att plugga,  eftersom man ibland hamnar emellan.  
Men jag har ändå gjort så gott jag kunnat under veckan och ytterligare två prov är nu avklarade. 

Provet i Zoology i Onsdags (om parasiter, maskar)  fick jag 7 av 10 på,  först var jag jättebesviken eftersom jag gjorde några helt onödiga slarvfel. Men nu i efterhand känner jag mig nöjd med resultatet, med tanke på hur nervös jag var och omständigheterna på "dormet". Det var många som inte klarade provet,  men läraren är snäll och ger dem en ny chans nästa vecka.

Nu är jag redo :)
I torsdags hade vi även prov i latin.  Ena delen av provet , den muntliga,  var att läsa en text på latin.  Om vi uttalar fel på två ord drar hon bort ett halvt poäng,  Uttalar vi fel på fyra ord så drar hon bort ett poäng osv... 
Totalt kan vi få 5 poäng på den muntliga delen. 
Jag uttalade fel på två ord,  så mitt betyg blev 4,5. Ena ordet hade jag en engelsk accent på och det andra ordet missade jag en bokstav i ordet. 
Den andra delen av provet var på papper.  Då fick vi massor med ord när vi skulle strycka under vissa ord och förklara hur de uttalas och varför de uttalas på det sättet.
 
Tex. "ti" uttalas som "tsi" i vissa ord.  Regeln för det är att bokstäverna s,  t,  x får inte vara framför "ti" och det får heller inte vara en "stressmark" ' och det måste alltid vara en vokal efter "ti". Ett ord är tex substantia...  uttalas som substantsia.  
Ord som inte uttalas som "tsi" är tex bestia,  mixtio,  attius.  

Så denna regeln och en massa andra regler måste vi ha koll på här.  :)

Och betyget på den delen får jag nästa vecka ;) 

Muntliga delen av provet i latin var att läsa "The Hippocratic Oath" (Jus Jurandum Hippocratis) 


Lyxfrukost ... Nygräddade pannkakor med jordgubbar och nutella.  Jag tror jag är i himlen ;) 


3 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken fantastisk resa du har gjort, och vad mycket arbete du har lagt ner. Grattis till din plats på veterinärprogrammet!

    Jag är intresserad av att börja på LSMU och har påbörjat min ansökan. Jag undrar över hur du finansierar dina studier? Är det möjligt att få studielån från CSN som täcker hela programavgiften och boendekostnaden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elin! Tack för dina fina ord! :)
      Vad kul att du ansökt till LSMU!
      Skolan här är "godkänd" av CSN och du kan söka bidrag och lån precis som om du skulle studera i Sverige. Via CSN kan du låna till alla terminsavgifterna (skolkostnaderna), boendekostnader m.m.
      Du kan dessutom söka tillägslån för resor, försäkringar osv eftersom det är utgifter du inte skulle haft om du stannat i Sverige.
      Så svar, ja :) Men det är ju ett lån och det ska betalas tillbaka framöver, så man kanske inte ska låna maxbelopp;)

      Jag har tagit CSN-lån och jag tog ganska höga lån det första året för att vara säker på att jag klarar mig, men under årets gåbg gör jag en budget för att se hur mycket jag verkligen behöver. Och kommande år kan jag då låna en lägre summa :)
      Hoppas du känner att svaret gav dig tillrckligt och om du undrar nått mer är det bara att fråga :)

      Radera
    2. Tack så mycket, det var ett väldigt bra och utförligt svar!
      Det är jätteroligt att följa din resa här i bloggen, tack för intressanta inlägg!

      Radera