lördag 1 oktober 2016

Boendesituation och Kemi+Anatomiplugg

Jag hade ju kemiprov i onsdags och har nu fått resultatet.  Jag klarade alla frågorna utom en så det är bra.  Men däremot så skrev jag bara namnet och vilken kategori de hörde till på alla "material" och inga formulas,  så läraren sa att jag måste göra omprov på bara formulas på måndag. 


Så nu har jag gjort lite lappar där jag skrivit namnet på materialet på framsidan och på baksidan av samma lapp står formulan och vilken kategori de tillhör. 
Så nu kan jag lite då och då under dagen vända på några lappar och förhöra mig själv. 


I fredags efter vår anatomilektion frågade jag anatomiläraren om jag möjligtvis skulle kunna få låna hem lite skelettdelar över helgen för att studera dem i lugn och ro och jag blev positivt överaskad när han sa ja. 
Så detta blir mitt helgnöje :)




Jag har funderat lite fram och tillbaka över min boendesituation jag bor som sagt just nu på dormet (dormatory = studentboende)  tillsammans med Pavlina och Sury. 
 Än så länge kommer vi bra överens och allt funkar bra...  Visst är det vissa småsaker man stör sig på,  men det kommer man nog alltid göra om man bor tillsammans med någon annan. 
Dormet ligger precis brevid skolan,  så det tar 5 min att gå till lektionen. 
Jag betalar 91 € / månad (idag motsvarande 882 svenska kronor) för dubbelrummet jag bor i. 
Här har vi tillåtelse att bo hela första året och sen måste vi hitta annat boende. Så jag har funderat på om jag ska flytta snart eftersom jag ändå måste hitta nått innan nästa sommar.  
Om jag flyttar kommer min månadskostnat gå upp och jag får längre ressträcka. Men jag kommer få eget rum (resulterar i bättre sömn och lugn och ro när man pluggar)  och en tvättmaskin.  
Leonie och Elin är två tjejer i min grupp och vi tre har letat boende tillsammans, men jag har sagt till dem att om de hittar ett boende som passar för två personer så får de gärna flytta utan mig eftersom jag inte har bråttom.  
Johann,  en kille i min grupp har frågat om jag vill flytta in och dela lägenhet med honom i gamla stan. Men jag vet inte riktigt hur jag vill göra...  Så det är något jag kommer klura vidare på. 

6 kommentarer:

  1. Är ni många svenskar i din klass? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lotta :)
      Just i min grupp (klass) är vi bara två svenskar. Men i den andra gruppen är de 5 svenskar och vi har vissa föreläsningar ihop med den andra gruppen.

      Radera
    2. Va roligt att ni är så pass många! :-) Jag har kommenterat i din blogg tidigare också men den kommentaren verkar ha trillat bort... I Kosice, Slovakien där jag studerar så är vi cirka 10 svenskar totalt på alla åren.

      Radera
    3. Aha, vad konstigt att jag inte kan se din tidigare kommentar.
      Jo här är det likadant om man bara ser till de tidigare åren. Tidigare år har de inte varit alls många, så från andra till sjätte året är det som på din skola :)
      Hur är det att studera i Slovakien i övrigt? Är lärarna snälla, behöver ni lära er slovakiska?

      Radera
    4. Vi läste slovakiska en termin förra året. Jag går något som kallas för "Post bachelor" vilket jag redan har en kandidatexamen som jag får tillgodoräkna mig i min utbildning. Det innebär att jag bara läser 4 år (det ordinarie programmet är 6 år här). Jag är nu på mitt fjärde år av sex (jag började förra året). De flesta lärarna är bra och schyssta men det finns några få undantag. Hur är det på ditt universitet?

      Radera
    5. Aha, jag förstår. Jag började ju nu i september så jag har inte riktigt hunnit skaffa en bra uppfattning om lärarna, men första intrycket skulle nog vara detsamma som du beskriver;) Vi läser litauiska i två år här.

      Radera