tisdag 4 oktober 2016

Svårt att komma in i bra rutiner

Jag har haft lite svårt att komma in i bra rutiner. Att gå från ca 6 års nattjobb till att vara vaken på dagarna är en stor omställning bara det ;) Det är ca 10 år sedan jag studerade och visst var jag förberedd på att det skulle bli mycket pluggande och massor att göra. Första perioden har jag känt mig totalt överöst med ny information, nya hemuppgifter, massa lektioner och sjukt mycket "självstudier". Jag har inte riktigt hittat en bra studiemetod och varje dag har mina tankebanor gått "Hur sjutton ska jag hinna med allt?" Jag känner mig stressad och jag har svårt att koncentrera mig på ett ämne i tagen när jag vet att jag måste ägna mig åt de andra ämnena också.
Så nu tänkte jag testa att göra ett schema. Jag tror att jag lättare kan fokusera på det jag gör när jag vet att de andra ämnena kommer "få sin tid" senare. :)


Vakna 7.00. Frukost och morgonrutin.
Det gröna är lektioner/föreläsningar osv.
Det röda är test/prov.
Det grå är min lediga tid. (Food = frukost, lunch, middag, kvällsmat, mellanmål).
Det vita är min egna pluggtid.
Och mellan varje ämne jag ska plugga ta jag en bensträckare.
Kl 23.00 planerar jag att lägga mig.

Jag lämnade söndag tom än så länge och jag får se längre fram vilka ämnen jag måste lägga ner mer tid på. Troligtvis Botany och Zoologi eftersom vi har prov i båda de ämnena nästa vecka.

Jag kanske inte kommer följa detta schema slaviskt, men det är ändå skönt att ha lite riktlinjer. Och så fort jag börjar få lite rutin på min nya vardag så tror jag det kommer kännas bättre.


Och angående gårdagens kemiprov...  så klarade jag det :)
Så nu kan jag lägga kemin på hyllan ... nån dag iaf ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar