lördag 22 oktober 2016

Plugga plugga plugga

Plugga plugga plugga,  det känns som om det är det enda vi gör.  Vi har flera prov i veckan och massa andra självstudier så det gäller att ligga i.
I går hade vi prov i anatomi igen och jag klarade provet med god marginal, så det känns bra.  :)

Detta provet gällde Thoracic limb och Pelvic limb (enklare sagt framben och bakben, fingrar och tår). Vi måste veta vilket ben det är (tex tibia, fibula, humurus, radius,  ulna osv), namn på alla detaljer på benet ( tex tuberculum majus pars caudalis, foramen supratrochleare osv),  om det är vänster eller höger, vilket djur det tillhör och vad som skiljer de olika djuren åt.

Så läraren ger dig ett ben i taget och sedan ber han dig berätta vilket ben det är och vilket djur det tillhör.  Du ska svara t ex,  det är scapula från en hund eftersom hunden är den enda som har "processus hamatus", en utväxt längst ner på skulderbladet.
Han frågar om det är höger eller vänster.  Du svarar tex att det är vänster eftersom att "spina scapulae" alltid är lateral (ut åt sidan)  och "tuberculum supraglenoidale", en del på nedre delen av skulderbladet alltid är "cranial" (fram mot nosen).
Sen ber han dig att berätta om basdelar och detaljer på benet. Missar du en del kan han peka på den och säga "du glömde denna"...
Och om du tar för lång tid på dig,  tvekar eller ser förrvirrad ut hjälper han dig och frågar tex vart är "fossa supraspinata" ? Men när han hjälper dig drar han av poäng på betyget såklart.
Du kan få max 10 i betyg och du behöver över 5 för att bli godkänd.

Pavlina sitter och pluggar "Botany" och jag pluggar "Anatomy"

Några av benen vi skulle lära oss tills igår. 


Och jag fick även reda på mitt resultat från latinprovet vi hade förra veckan, vilket också var ett bra resultat. 

Första snöflingorna har fallit och många studenter här ser snö för första gången i deras liv :)

När vår tre timmar långa litauiska lektion var över i går kl 17.00 så hjälpte jag Leonie, en av tjejerna här på dormet att flytta. 

Efter det tog jag en promenad till Johann, som bjudit hem mig på middag, han har en vän från Tyskland på besök så de lagade jättegoda hamburgare och pumpa-pommes...  Supergott!  
Senare kom massa folk över till honom på förfest så jag stannade en stund men vid elvatiden kände jag att jag hellre går hem och tar det lite lungt. 

Jag har en del att plugga nu i helgen för att känna att jag hänger med. Och så måste jag fundera på vad jag vill göra en presentation om i Zoologin.  Vi ska göra en presentation i power point om vad vi vill inom djurriket.  Den ska vara på mellan 10-15 min och skall genomföras när vi vill denna terminen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar