onsdag 29 juni 2016

Att lämna Sverige

Direkt när jag fick veta att jag kommit in i skolan tog jag ett stort beslut. Jag tänker inte hyra ut min lägenhet i andrahand utan jag säger upp den!
Jag kommer adressändra till min mor och jag ska sälja av alla mina möbler och så mycket som möjligt av alla inredning och kläder osv som jag inte kommer att använda.
Så dagen efter jag fick reda på att jag blivit antagen gick jag raka vägen till min hyresvärd och sa upp kontraktet.
Min helt underbara mor sa direkt att hon lånar ut sin bil till mig så länge jag behöver den i sommar, då kan jag köra grejer till återvinning och åka på bakluckeloppis för att sälja grejer som jag pratat om tidigare att göra.
Nu har jag haft bilen i ett par veckor och har hunnit med två loppisar där jag sålt allt möjligt. I dag ska jag även åka med grejer till återvinning, så nu börjar det faktiskt eka lite i min lägenhet. :P

Men det här med att lämna landet medför ju en del planering. Jag måste fundera på vika olika abonnemang jag ska säga upp och hur jag kan dra ner mina kostnader (jag kommer ju snart bli en fattig student) ;)

Hmm att göra....
- Säga upp Lägenhet, El, Bredband och parkering.
- Avsluta gym-medlemskap
- Avsäga mig Radio och TV-avgift
- Meddela facket om studier, gå ner i månadskostnad.
- Ringa tandläkaren och be om årlig kallelse till sommaren i stället' då jag befinner mig på svensk mark :)
- Sälja möbler, kläder m.m
- Söka tjänstledigt från jobbet och meddela extrajobbet att jag inte kan jobba framöver.
- Meddela min handledare på Socialkontoret att jag inte längre kan vara kontaktperson.
- Göra mormor och morfars hem kattsäkert, tex näta in altanen.
- Beställa flyttstäd? jag är så trött på alla dessa flyttstäd, så jag tror det är värt pengarna :P


Hmm... vad har jag glömt tro?


Jag tror inte att man behöver några speciella vaccinationer men bara för att vara säker tog jag vaccinationen Twinrix (för hepatit A och B) och ska ta andra sprutan om en månad, den skyddar i nått år framåt och ytterligare 25 år om jag tar den tredje sprutan om ett år igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar