tisdag 28 juni 2016

Provdagen

Då var provdagen äntligen framme!

Jag har pluggat massor inför provet men jag gick ändå dit med inställningen att det troligtvis inte kommer att gå vägen. Jag läste Naturkunskap i gymnasiet, vilket var 9 år sedan och nu hade jag pluggat så mycket jag bara kunnat för att läsa in Kemi A och B och Biologi A och B på ett par månader. Visst kan jag betydligt mycket mer nu än för några månader sedan, men långt ifrån tillräckligt för att klara provet.

Så jag tänkte att detta fick bli ett tillfälle att känna på hur det går till, hur provet är upplagt och hur intervjun fungerar. Nervös var jag inte eftersom jag inte kände pressen på mig att jag måste klara provet just här och nu.

Kl 9.00 sitter jag på plats i en föreläsningssal i Göteborg, Pedagogen för att lyssna på två personer från skolan (Greta Rozenbergaitė och Rūta Antanaitienė, "International Programme Coordinators") berätta om de olika utbildningarna de har och lite om studielivet i Kaunas.
Jag blev positivt överraskad att jag förstod precis varenda ord av vad de sa. Jag hade väntat mig att det skulle bli klurigt då de bröt på litauisk dialekt och ibland mumlade lite,  men det var inga problem. :)

När det var dags för provet så var det precis som jag väntat mig väldigt tufft. Jag gjorde så gott jag kunde och jag tänkte mest att det var skönt att känna på hur frågorna var formulerade osv.

Efter att jag lämnat in provet och vi skulle gå på en bensträckare för att vänta på rättning och proven och att få göra vår intervju gick jag in igen och frågade om jag behövde göra ett engelska test. Vi pratade lite med varande och de tittade på mitt prov.
Jag fick svaret att min engelska blir inget problem så ett test är inte nödvändigt. Dock blev dagens provresultat i Kemi och Biologi inte riktigt tillräckligt för att klara testet. Men då de gillade mig och kände att jag har rätt personlighet och handlag för detta så ska de överväga hur vida jag ska få börja på skolan ändå eller inte. Och att någon mer intervju behövs inte, då vi precis haft en nu :)

Så full av hopp och väldigt förvånad återvänder jag hem. Jag ringer Amalia på studin.se på vägen hem och berättar vad de sagt och hon blev också väldigt förvånad. Hon sa att de brukar inte vara så givmilda med sina platser så u håller vi alla tummar och tår!


Ca en vecka senare får jag beskedet att "mitt fall" har diskuterats på skolan med Alvidas Šarlauskas, "Vice-Dean" och att de kommit fram till att JAG ÄR ANTAGEN! :D
Hon var dock tydlig i sitt mail att jag för mitt eget bästa borde plugga så mycket kemi och biologi jag bara kan innan skolan börjar så att jag ska ha en chans att hänga med i studierna när det väl drar igång. Att det är min tid och mina pengar jag slösar om jag inte förbereder mig och gör mig redo.
Men att hon tror på mig om jag gör det. Hon sa att om jag lyckas få så pass bra resultat som jag fick på provet veckan innan efter att ha pluggat bara två månader så ska jag nog hinna förbättra mina kunskaper tillräckligt inför skolstarten i Augusti.

Detta var verkligen inte vad jag hade väntat mig varken för en vecka sedan när jag klev in i provsalen eller för ett par månader sedan när jag gick på mässan om utlandsstudier i Göteborg...

Men nu gäller det att plugga, plugga och plugga så att jag inte "failar" studierna på plats i Kaunas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar