lördag 25 juni 2016

Funderingar efter mässan

Som jag berättade i tidigare inlägg så gick jag på mässan i Göteborg i slutet av Februari. Och det var där jag verkligen på allvar började inse att det finns en möjlighet för mig att utbilda mig till veterinär!
Jag träffade på Amalia som är presentatör för just den utbildning jag nu kommit in på. Hon var så otroligt positiv och att bara prata med henne gjorde mig glad och gav mig hopp.  Vi bytte kontaktuppgifter så att jag kunde maila om jag hade några frågor och funderingar.
Efter mässan började min hjärna spinna på angående hur jag ska lösa allt rent praktiskt för att nå mitt mål...

1. Vilken litteratur behöver jag för att plugga inför antagningsprovet?
På detta svarade Amalia och rekommenderade ett par olika böcker som jag senare köpte. Dessa böcker har jag bläddrat lite i, men nu i efterhand måste jag erkänna att där jag lärt mig mest har varit genom att kolla på olika videoklipp och inspelade konferenser på youtube.
Ett annat lite roligt sätt att nöta in information har varit genom appar till telefonen. Jag sökte på Biology Test och Chemestry Test och fick upp massa olika frågesport spel. Dessa har varit perfekta de dagar jag inte har haft så mycket tid till plugg eller på resande fot.

2. Om man kuggar på provet den 17 maj, finns möjlighet till omprov?
Amalia berättade att om jag inte skulle klara provet den 17 maj finns det möjlighet att göra om provet på plats i Kaunas den 17 Juli. Skulle jag inte klara det då heller så får jag vänta till nästa års antagning och då göra provet i februari igen. Och man använder då samma "ansökningsavgift" till alla tillfällen. Så det är bara plugga på så klarar jag provet förr eller senare.
Men allt hänger inte på provet heller, man ska skriva ett personligt brev och CV och så är det en intervju på provdagen.

3. Behöver jag göra ett test i Engelska? Tex en prövning på Komvux för att få upp betyget eller ett TOEFL / IELTS test. Slutbetyget från gymnasiet var Godkänt i både Engelska A (5) och Engelska B (6)?
Detta svarade Amalia att om universitetet anser att jag behöver göra ett test i engelska så anordnas detta på provdagen för Biologi och Kemi testet.

4. Hur ska jag göra med mina katter? Måste jag vänja mig vid tanken att sälja dem eller lämna bort dem?
Svaret från Amalia var att om man bor på Campus, som de flesta förstaårsstudenter gör så kan jag inte ta med katterna. Däremot om jag lyckas hitta ett eget boende där jag får ha djur kan det finns möjlighet. Jag bestämde mig ganska snabbt för att katterna får stanna i Sverige och jag började leta efter olika alternativ på boende för dem. Och nu har min underbara mormor och morfar erbjudit sig att ta hand om katterna! Så det känns otroligt skönt att inte behöva sälja dem!

5. Vilka försäkringar behöver jag skaffa?
Amalia svarade även på denna fråga och berättade att det får jag hjälp med i slutet av ansökningsprocessen och att de erbjuder försäkringar genom GOUDA.

6. Hur ofta får/kan man åka hem till Sverige? Då tänker jag mest på Lov och om man får välja att ha sina praktiker i Sverige?
Amalia svarade att praktikerna är förlagda till skolan i Litauen och att jag kan åka hem på loven. Vilket blir ungefär 2-3 gånger per år.

Ni förstår säkert att jag är jätteglad över att ha lite hjälp och handledning i detta och jag är verkligen tacksam för att Amalia har tagit sig tid att svara på mina frågor.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har tänkt söka till veterinärlinjen, både i sverige och litauen. Läste ditt inlägg och på lite andra ställen och förstår att det anordnas ett prov i sverige några gånger per år? vad är detta för prov och hur anmäler man sig dit? Måste man göra det för att söka in i litauen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Vad roligt att du planerar att söka in! Provet är ett antagningsptov som annordnas av skolan (LSMU).
      När man söker till utbildningen så ger dem dig provdatumet (det kanske går att hitta information på deras hemsida vilken nästa provdag är, osäker på det). Men man kan också välja att söka till utbildningen via "Studin", vilket jag gjorde. Då hjälper de dig i hela antagningsprocessen.
      Vi hade vårt antagningsprov i Göteborg (då kom representatner från skolan och höll i det), men pga. den pågående pandemin så har skolan ordnat med prov online det senaste året, så jag vet inte vad deras plan är för de kommande proven.
      Men jag rekommenderar dig att kontakta antingen skolan eller studin om du vill ha mer information om hur du ska gå vidare :)
      Lycka till!

      Radera
    2. Jag hittade lite information på LSMU hemsida, där kan man se vilka datum de har antagningsprov.
      https://lsmuni.lt/en/study-at-lsmu/degree-studies/admission/#online

      Provdag: 17 Juni 2021, Intervju: 15 Juni (sista anm. dag 10 Juni)
      Provdag: 1 Juli 2021, Intervju: 29 Juni (sista anm. dag 24 Juni)
      Provdag: 8 Juli 2021, Intervju: 7 Juli (sista anm. dag 1 Juli)
      Provdag: 15 Juli 2021, Intervju: 13 Juli (sista anm. dag 8 Juni)

      Detta är dagarna som ligger ute nu, men som sagt, kontakta skolan eller studin för mer information :)

      Radera