tisdag 28 juni 2016

Antagningsprocessen

Ca en vecka efter mässan får jag ett mail av Amalia på Studin.se där hon informerar om vilka ansökningshandlingar jag måste ha klara och förberedelser jag måste göra.

Jag behövde maila följande senast 16 Mars:

- Passkopia
- Intyg från CSN som visar att jag har rätt till studiemedel
- Gymnasiebetyg på svenska och engelska
- CV på engelska
- Motiverande brev på engelska, minst en halv A-4 som förklarar varför jag valt denna inriktining av studier och varför jag valt LSMU.
- Friskintyg från läkare på engelska

I detta mail skickade hon även med ett exempel på hur ett antagningsprov kan se ut. Så detta använde jag mig av när jag pluggade inför det riktiga provet.


När jag hade fixat allt detta blev jag uppmanad att göra en online ansökan på universitetets hemsida och skicka iväg senast 18 Mars. Detta är i väldigt god tid och det är eftersom det finns ett begränsat antal platser till skolan.


Jag gjorde min online ansökan omedelbart och ett par dagar senare fick jag svar från skolan att de läst min ansökan med CV och personligt brev osv och jag fick klartecken att jag är välkommen till Göteborg för att göra test och intervju den 17 Maj.

Jag blev uppmanad att jag gärna får ta med ett intyg på att jag jobbar i vården och ta med till intervjun. Men då det blev ett litet missförstånd i kommunikationen med mig och min chef så skrev han ett intyg på Svenska och inte Engelska. Jag tog med intygen ändå, men eftersom de inte kunde ett ord svenska så kunde de lika gärna ha stått något helt annat på intyget, så det kunde ha kvittat. ( No hard feelings) ;)

Då var det dags att betala anmälningsavgiften till skolan för att säkra och bekräfta min testplats och denna låg på EUR 350.

Så nästa steg blir prov och intervju  :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar