torsdag 29 april 2021

OBS! Till alla hundägare

Detta blir ett lite annorlunda inlägg. Ibland känner jag att jag inte riktigt vet hur jag ska nå ut till allmänheten eller vissa målgrupper när jag har information som jag önskar alla visste. Så nu tänkte jag skriva ett inlägg här i hopp om att det når ut till en del personer, och de personerna kanske berättar för någon annan osv. Och på så sätt kan vi nå ut till många 😊

I detta fallet handlar det om hundgodis inlindat i torkad kyckling eller annat kött.

Om du inte vill läsa hela inlägget men ändå vill veta vart jag vill komma med detta, så kan jag bara kort säga att GE INTE DIN HUND HUNDGODIS INLINDAT I TORKAT KÖTT från Asien, främst kina.

Bild på min förra vovve när han glatt tuggar på ett av dessa ben,
och matte är såklart helt omedveten om möjliga biverkningar
 

Som veterinärstudent hänger jag i olika forum på internet som är veterinärrelaterade, jag hör veterinärer/lärare/professorer prata och undervisa om olika ämnen som majoriteten av allmänheten inte har en aning om. Detta är ett av dessa samtalsämnen jag ofta stöter på.

Så varför ska man då inte ge dessa hundgodis till sin hund?

Den torkade kycklingen som är framställd i Kina har sedan många år tillbaka förknippats med att orsaka njurskador hos hundar, ett sjukdomstillstånd som heter ”Fanconis syndrom”.

Detta tillstånd är vanligt hos hundar som ätit torkad kyckling från Kina och det finns tyvärr ingen behandling, vilket leder till att många får kroniska njurskador som i en del fall leder till döden.

Anledningen till att detta hundgodis fortfarande säljs är obegriplig. Men en bidragande orsak är nog att djurbutikernas personal inte har tillåtelse att informera kunderna om problem som dessa, eftersom deras jobb är att sälja. Så de som inte söker upp denna informationen på egen hand, har ingen aning om problemet.

Om du vill läsa mer kan du bara googla på ”Fanconi syndrom chicken jerky” så får du upp massor med artiklar från ca 10-15 år tillbaka, fram till idag.

 Vad kan du som hundägare tänka på?

Om du har givit dessa godisar/tuggben till din hund så håll din hund under uppsikt. Symptom kan komma efter ett par timmar eller dagar och i vissa fall när man givit dessa godsaker under en lång tid kanske man inte alltid drar sambandet att de gjort hunden sjuk när hunden plötsligt visar symptom som minskad aptit, går ner i vikt och drabbas av utmattning och kräkningar.

Om du misstänker att din hund kan ha Fanconi syndrom ska du söka veterinärvård för en ordentlig undersökning och eventuellt för behandling av symptomen. 

Om du vill ge din hund godis med torkat kött på ska du kolla i vilket land produkten är producerad. Och ifall du inte hittar någon information om produktionsland, utgå ifrån att den är producerad i Kina, och leta efter ett annat märke. 


Referenser:

Jag har kollat upp lagar angående att länka på bloggen till andra sidor och artiklar och det är tillåtet att länka till sånt som redan finns fritt på internet. Så nedan länkar jag till lite artiklar för den som är intresserad av att läsa mer.

*Artikel från SVT 2016 

*Fråga till veterinär i FirstVet

*Hundratals hundar dog i USA mellan 2007-2013

 *Acquiredproximal renal tubulopathy in dogs exposed to a common dried chicken treat:retrospective study of 108 cases (2007-2009)

*AcquiredFanconi syndrome in two dogs following long-term consumption of pet jerkytreats in Japan: case report

*Fanconisyndrome in four non-basenji dogs exposed to chicken jerky treats

*AcquiredFanconi syndrome in a dog exposed to jerky treats in Japan


10 kommentarer:

  1. Hej! Jag har hört att torkade grisöron ska man heller inte ge, för när dom tuggar sönder dom så blir det som knappnålar 📍 i magen å kan ha sönder tarmarna!!! Stämmer det!!

    SvaraRadera
  2. Gäller samma sak torkat ankkött?

    SvaraRadera
  3. Jag ger mina hundar torkat buffelkött och det är det enda som dom inte blir dåliga i magen av. Vet inte ursprungsland men ska kolla detta. Har slutat med allt foder som innehåller kyckling och det är inte lätt att hitta.mvh Janne FRANZEN

    SvaraRadera
  4. Vad rekommenderar Ni istället. Jag har använt detta till mina hundar i tio år …

    SvaraRadera
  5. Är inte detta symtom en ärftlig sjukdom på vissa hundraser???

    SvaraRadera
  6. Vad skall man använda i stället? Vilka märken kommer inte från Kina?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan rekommendera alla tuggben från Rauh, bara naturliga tuggben.

      Radera
  7. min hund har fått dessa iung. 7år, har inte visat några symtom. Men naturligtvis kommer jag att vara mer noggrann och läsa innehållsförteckningen i fortsättningen. Anonym

    SvaraRadera
  8. Vart kommer denna infon ifrån? Varför just Kina? En hund kan dra bas av den sjukdomen ändå. Känns dumt att lägga skulden på tuggben vars kött kommer ifrån Kina, om det inge finns rikligt med bevisning!

    SvaraRadera
  9. Vad är sanningen om torkat kycklingkött från kina?
    Finns ingen myndighet som tar prover på köttet?

    SvaraRadera