lördag 17 april 2021

COVID 19 pandemin och onlinestudier

 Då är jag tillbaka efter ett lite längre uppehåll.

Jag tappade helt lusten att blogga och uppdatera om min vardag, av lite olika anledningar...

Dels för att jag hade fullt upp med studier och kände inte att orken fanns till att tänka på bloggen också. Dels för att vi drabbats av en pandemi och man då endast sitter hemma hela dagarna vilket drar ur lusten att vara produktiv. Dels för att utbildningen jag går håller på att ändras, så det jag skriver om kommer troligtvis inte hjälpa personer som vill söka till veterinärsutbildningen. 

När jag säger att utbildningen håller på att ändras: 

*Den är nu 6 år lång i stället för de 5,5 år som jag läser. Så diverse kursers upplägg har också ändrats. 

*Som jag förstått det så läser man nu i "block", vilket vi inte gjort tidigare. (Om du som läser detta går i första året på utbildningen kan du gärna få höra av dig och berätta hur upplägget är och hur du upplever utbildningen, så kan jag lägga upp det som ett inlägg) :) 

*Priserna har gått upp mycket, i princip allt från terminsavgift till priser på mat och restaurangbesök osv. 


Men jag kom nyligen fram till att jag ska ändå dela med mig av min vardag, för även om mycket ändras så kan det fortfarande hjälpa någon. 

Detta året läser vi:

* Small Animal Obstetrics, Reproductive Disorders - "Uppfödning av sällskapsdjur".

* Large Animal Obstetrics, Reproductive Disorders - "Uppfödning av produktionsdjur". 

* Food Hygiene and technology - "Livsmedelshygien". I denna kurs ingår också att vi ska utföra en praktik på slakteri. Då det varit mycket svårt att hitta praktikplats pga. pandemin och restriktionerna som medföljde och slakterierna har inte velat ta emot praktikanter, så därför kommer jag i stället jobba på ett slakteri i sommar som livsmedelskontrollant och samtidigt genomföra min praktik, så det ska bli intressant att se hur det går. 

* Large Animal Surgery - "Stordjurskirurgi". 

* Small Animal Surgery - "Smådjurskirurgi".

* Small Animal Emergency and Critical Care - Tillvalsämne "Akutvård". Jag valde egentligen ett annat ämne, men då det inte var tillräckligt många intresserade av det så startade inte den kursen. Detta blev då mitt andrahandsval eftersom jag tror att det kommer vara väldigt givande oavsett vad jag jobbar med senare.

* Final Thesis - Examensarbete. Här stod jag i valet och kvalet, funderade länge och väl, övervägde för och nackdelar med de olika alternativen. Jag hade en del ideer, men de två som jag vägde mellan i slutet var någonting relaterat till uppfödning av prdouktionsdjur eller smådjurstandvård. Slutgiltiga beslutet hamnade på smådjurstandvård och anledningen till det var främst för att jag alltid haft en viss faschination för tandvård och jag tycker inte utbildningen har gått in i tandvård på djupet, så nu har jag chansen att fördjupa mig på egen hand. 

För att sammanfatta året under pandemin:

I Mars 2020 gick utbildningen över till att vara helt online, vi blev uppdaterade vecka för vecka och visste inte hur länge online-studierna skulle pågå. Det slutade med att allt var online ända tills december, då vi hade ett par veckor med praktiska labb innan det blev jullov. Efter lovet och fram till denna veckan har skolan varit helt online igen. 

Jag är en person som lär mig genom att utföra praktiska uppgifter och jag har betydligt svårare att ta in information när vi endast går igenom den teoretiskt, så denna tiden har varit en utmaning för mig. Jag känner också att vi gått miste om väldigt mycket praktisk träning, och jag hoppas verkligen att framtida arbetsgivare har förståelse för att man kan behöva lite mer handledning som nyutbildad veterinär under pandemin med onlinestudier och allt vad det innebär. 

Men men, det blir ett problem jag får ta tag i om ett år... för ja, nu är det ju bara ett år kvar tills jag är färdig med studierna! 


Och ett par bilder från året som gått:

Här är första gången jag assisterar en operation - och jag är sååå stolt! 
Jag hade läst på ingreppet i detalj, och jag kunde svara på frågor och förklara steg för steg vad som gjordes under operationen - Kastrering av tik 

Onlineundervisning med allt vad det innebär. Träna suturer / stygn på kyckling och frukt.

På ett av labben på universitetet fick vi lära oss kastrera en tjur - detta är en testikel 


Jag har fått en hel del frågor till min instagram under året, så jag tänkte göra ett inlägg här på bloggen där jag lägger ut en del av dessa frågor med svar. 
Ifall du som läser har fler frågor så kan du höra av dig till mig här på bloggen eller på min instagram @jeanettemattsson, så försöker jag svara på dem också :) 

2 kommentarer:

  1. Hej Jeanette! Så kul att du har uppdaterat, jag började läsa din blogg innan jag började här i höstas och även om mkt har ändrats tycker jag att det har förberett mig på vad man kan förvänta sig.

    Vi läser precis som du skrev i block nu. Jag pluggade tidigare i Sverige så det är mkt mer likt svenska upplägget, vilket jag uppskattar. Det mest positiva med det är att vi har våra finals utspritt på hela terminen, eftersom varje kurs är typ 6-8 veckor lång så tentar vi av dem eftersom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kerstin!
      Tack för din kommentar :) Vad glad jag blir att du tycker det, då känner jag mig plötsligt lite mer motiverad att få ut fler inlägg.
      Och tack för uppdateringen angående strukturen på utbildningen, jag lägger in en liten notis om det i mitt nästa blogginlägg :)

      Radera