fredag 1 december 2017

Intresant hemleverans

I onsdags besökte vi en kanin farm där de födde upp kaniner i syfte för slakt, för sin päls och kött.  De hade  ca 400 kaniner i en mängd olika färger och mönster.  
Under vårt besök visade de oss även hur det går till under vaccination och blod provtagning osv.  De hade en liten trälåda som kaninen kunde gömma sitt huvud i för att känna sig trygg,  det såg dock lite brutalt ut. 
Efter besöket,  under bussresan hem satt jag och funderade på hurvida reglerna är i Sverige för att föda upp djur i syfte för deras päls. 
Vi fick i uppgift att under komande veckor göra research om just detta ämne (små pälsdjur i vårt hemland,  vilt eller i farm)  och sedan hålla en presentation inför klassen om två veckor.  
När jag kom hem började jag genast kolla upp hur det låg till och det visade sig att det i Sverige är tillåtet att föda upp för päls,  men att det inte är så vanligt längre pga skärpta regler.  
En tid tillbaka fanns både räv,  chinchilla och mink farmer i Sverige,  men idag finns bara minkfarmer.  
Så detta blir vad jag pratar om på min presentation senare. 



Här om dagen fick jag ett samtal från Jysk,  de pratade bara på litauiska och jag förstod inte ett ord de sa.  Jag försökte kommunicera lite men insåg att det var en omöjlighet.  Jag befann mig på en lunchrestaurang och tänkte att jag ska vara lite fräck och fråga restaurang biträdet om hon kunde hjälpa mig...  Hon nickar och jag räcker henne telefonen. 
I detta läget viste jag inte att det var jysk som ringe utan jag ville bara veta vem det var och vad de ville. 
Efter några minuter lägger hon på och säger till mig "din vän kommer hit om ca 30 min". 
Hon hade inte förstått att det var en leverans utan trodde att det var en vän till mig som skulle komma förbi,  så hon hade gett adressen till restaurangen och min fåtölj var nu på väg dit! 
Hur sjutton skulle jag få hem min fåtölj? 

Kommunikation kan vara ett stort problem ibland. 
Efter att förklara för henne att det inte var min vän som ringt så fick jag henne att ringa tillbaka till Jysk.  Och hon lyckades boka in en ny tid för leverans. 



Igår ringer Jysk mig igen och säger att de står utanför dörren.  Jag springer ner och möts av ett jättestort paket...  Ett problem bara,  min ytterdörr...  Det går bara att öppna ena dörren,  så öpningen är för trång. 
Vi dividerar en stund om hur man kan öppna den innan jag beslutar mig att springa upp till min våning och knacka på dörren till hantverkaren som jobbar där för tillfället.  Han kommer ner med en skoho och bankar in dörren.  Den var tydligen fastspikad från insidan.  
Sedan hjälper han budbäraren att bära upp min fåtölj till lägenheten.  Så smidigt. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar