lördag 28 oktober 2017

Lab och undersökningar

 Som jag nämnde tidigare ser våra lektioner lite annorlunda ut nu,  vi har en del lab där man får göra praktiska saker.  
I tex Veterinary Hygien testar vi olika instrument för att mäta temperatur, nivå av olika gaser som ammoniak mm. Vi odlar bakterier och svamp och gör kalkulationer utifrån våra resultat.  Som ni kan se på bilden nedan. 



Detta är från physiology lab där vi testar olika sinnen.  Det smakas på olika lösningar av sött,  salt,  surt och beskt.  Vi petar på huden med två nålar,  först har vi nålarna nära varandra och sedan ökar vi avståndet mellan dem,  när nålarna är nära varandra känns det som om det bara är en nål,  men när personen känner två stickpunkter så läser man av avståndet mellan nålarna.  Vi gjorde detta på varandra och syftet var att se att det är en stor skilnad på olika personers känslighet och smärttröskel.  




Jag måste ju också visa mina fina nyinköpta munskydd som kommer användas när behov finns under våra studiebesök på olika ställen under åren.  


Och så gjorde jag ett besök hos optikern förra veckan.  Jag ville testa mitt tryck i ögat och min syn.  Jag kommer ofta på mig själv med att sitta och kisa med ögonen framför datorn eller att hålla papper jag läser och mobil väldigt nära ansiktet.  Och jovisst behöver jag läsglasögon... 
Mitt tryck i ögat var i alla fall bra så där behöver jag inte oroa mig för glaukom (grön starr) på ett tag. 


Detta är en bild från en morgonpromenad mot veterinärskampus.  Dags för föreläsning kl 8.00 på morgonen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar