lördag 28 januari 2017

Tattoo

I början på veckan fick jag reda på att tentorna i Zoologi och Botani gick bra och jag är godkänd.  
Anatomiprovet som jag fick göra om ifall jag ville avstod jag ifrån.  Jag funderade fram och tillbaka och beslöt mig sedan för att inte göra tentan.  Efter en tuff termin med pluggning i princip dygnet runt och sedan ett jullov där tankarna mest gick åt kommande "final exams" och sedan alla dessa sluttentor i Januari så kände jag att det kan vara skönt att vara ledig helt nu!  Och det tror jag var rätt beslut. 

Min första tanke var att jag skulle passa på att resa i Litauen,  ut och se mig omkring både i Kaunas och sandra städer,  men när jag insåg hur skönt det är bara kunna ligga på sängen och kolla på film och serier utan att behöva ägna en tanke på studier eller andra måsten så besöt jag mig för att ta en välbehövlig slapparvecka! 

Tatueringarna på armen ni ser på bilden är gjord av Emanuel (@elitemanne) på Elite Artwork i Örebro.
Och den på fotleden är då gjord av Mante på Ink Factory i Kaunas,  Litauen. 


För ett par månader sedan började jag kika runt efter ett bra ställe att tatuera sig.  Jag kollade in hemsidor med information och bilder på tidigare arbeten osv.  För några veckor sedan hade jag plockat ut några favoriter och besökte dem personligen.  Andra stället jag besökte var det jag gillade bäst!  Ink Factory,  en studio i gamla stan med fyra anställda.  Mante,  som jag pratade med gav mig ett gott intryck.  Hon pratade bra engelska och verkade seriös och duktig.  Jag förklarade vad jag ville tatuera och hon gav mig ett prisförslag baserat på hur många timmar hon behöver lägga ner. Hon tar 50€/  timmen.  Vi diskuterade motivet lite och en stund senare hade jag en tid bokad. 

I onsdags eftermiddag började hon på tatueringen,  men hon han inte riktigt klart så vi bokade en ny tid för fredagen.  

Efter att hon tatuerat var hon noga med att berätta hur jag tar hand om den på bästa sätt.  Hon sa att jag inte fick ha skor och strumpor som rör tatueringen eftersom det kommer nöta på den under läkningen.  Hon föreslog en tvål jag kunde använda och rekommenderade att smörja in den med salvan Bepanthen +Plus,  (+Plus är inte så dryg/hård som den vanliga Bepanthen så den är mer lämpad för tatueringar). Hon föreslog att jag skulle lägga mig bekvämt i soffan/sängen med benet i högläge några dagar så att svullnaden går ner och gör det lättare att läka.  
Denna rekommendation passade ju utmärkt med de planer jag redan hade angående en vilovecka! 

Så sagt och gjort! 

Nu är det lördag och efter en hel veckas slappande börjar jag bli lite rastlös.  Så ikväll blir det BIO med några vänner! 
Och sedan får vi se om jag hittar på något kul kommande dagar innan universitetet drar igång med föreläsningar på onsdag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar