lördag 14 januari 2017

Final Exams

Två veckor och inte en rad här på bloggen! Nu kanske undrar om jag ens är vid liv?!
Jodå, det är jag! :)
Men som jag nämnt tidigare så är Januari månad full med tenor och jag spenderar all min tid till "måsten". Det blir plugg, mat, promenad och sömn som prioriteras. 

Känner mig ungefär såhär nu! 


Hittills har vi hunnit beta av tentorna i Kemin, Cell biologin och Anatomin.  
Kemin har varit min stora oro sedan jag ens ansökte till skolan. Och jag har lagt majoriteten av min tid till att plugga kemi. Jag har suttit timmar efter timmar för att förstå mig på alla dessa ekvationer och uträkningar, alla formler vi ska kunna och olika kemiska reaktioner. 
När det kom till "Redox reaktioner" så gav jag alltid upp halvvägs och tänkte att det här kommer jag aldrig fatta. Men då har jag ju helt underbara vänner här, Johann och Julia, som gav sig fasen på att jag skulle lära mig och de kom hem till mig varje dag mellan 17.00 - 22.00 fram till tentan för att plugga tillsammans. Efter ett par försök med deras hjälp gick det riktigt bra och när jag väl kom på hur man skulle göra satt jag och kalkylerade Redox reaktioner om och om igen i timmar och nu kan jag göra dem i sömnen!

Väl på kemitentan kände jag mig relativt redo, det var mycket jag var osäker på, men också mycket jag kände mig hemma med. Jag blev tilldelad ett papper med uppgifter och när jag tittade ner på pappret och upptäckte att det va inte en enda uppgift ang Redox reaktioner.... Jisses, jag höll på att börja gråta där på plats :P haha, men tentan gick ändå bra och jag fick GODKÄNT. Galet!
Det trodde jag aldrig skulle vara möjligt. Jag hade förberett mig på att få göra omtenta och kanske inte ens klara den och sedan få plugga kemi över sommaren och göra en ny tenta innan nästa år skulle starta. Men icke.... Jag har klarat kemin!!




Plugga Redox reaktioner


Cell biologin gick också bra och även där gick jag godkänt! 
Igår (Fredagen den 13:e)  ;) skrev vi Anatomitentan och resultatet från den får vi nästa vecka. Så nu håller jag tummarna!
Igår efter tentan tog jag lite ledigt och sov några timmar, eftersom jag inte kunnat sova alls under natten. Sedan mötte jag upp Claire,  en tjej från klassen och vi gick runt i gamla stan och satte oss vid våffelstället "KingWinn", köpte varsin våffla och skämtade om hur det är att vara de äldsta studenterna i vår årsgrupp här bland alla ungdomar ;)
Efter det mötte jag upp Pavlina och vi gick till en grekisk restaurang för att äta lite god grekisk mat! 
De andra i klassen bestämde sig för att gå ut och festa medan jag tog en lång promenad hem, en skön dusch och gick och la mig för att sova. 

Idag blir en dag att gå igenom vad det är jag behöver kunna inför följande tentor och ikväll ska jag hänga på de andra ut och fira Alois och Johann, som båda fyller år i helgen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar