söndag 8 augusti 2021

Att tänka på som ny student

 Det trillar in lite meddelanden här, på min mail, instagram och messenger lite då och då och många av frågorna jag får är redan besvarade här på bloggen. Men nu har det gått mer än 5 år sedan jag började lägga ut inlägg och en del har såklart ändrats sedan dess, så jag kan förså om jag får vissa frågor igen för ett mer uppdaterat svar. Och jag svarar gärna på era funderingar i mån av tid :)

Men det är ett par frågor som upprepas om och om igen; "Vad ska jag tänka på innan jag börjar plugga", "hur ska jag förbereda mig" och "vilka böcker bör jag köpa" osv osv..

Så här kommer ett litet inlägg med några tips! 


Passa på att njuta!

Om du redan kommit in på utbildningen tycker jag att du kan lägga pluggandet åt sidan fram till skolstarten. Du kommer att plugga så det räcker till när skolan väl drar igång. Passa på att njut av din fritid, träffa vänner och familj och bara ta det lungt! Lägg energin på att fixa med allt annat som behöver ordnas innan flytten utomlands i stället. 

Om du däremot inte kommit in på utbildningen ännu, rekomenderar jag att repitera kemi och biologi innan det är dags för antagningsprovet. Personligen tyckte jag också att det var otroligt lärorikt att titta på youtube-videor och föreläsningar med baskunskaper av kemi. 

Böcker:

När det gäller undervisningsmaterial så har skolan under hela min tid sett oss med allt material. Antingen har vi funnit böcker på skolans bibleotek eller så har läararna och professorerna sett oss med digitalt material. 

Men om du ändå vill investera i några användbara böcker så skulle jag rekommendera följande, då de används flitigt under utbildningen och kan användas senare i ditt yrkerliv (beroende på vad du väljer att jobba med):



 




Under studietiden:

Alla är vi olika så jag vet inte riktigt vad jag kan komma med på denna pungt och allt kommer att falla på plats så snart utbildningen drar igång. Men ett litet tips jag vill komma med är att se till att när du lär sig en term eller sjukdom på engeska, se också till att lära dig den svenska termen och namnet på sjukdommen. Det kommer underlätta otroligt mycket när du väl ska jobba i Sverige senare. Själv tyckte jag att det var nog att lära sig de engelska och latinska termerna när det kommer till anatomin, men jag hade nog haft nytta av att tex lära mig vad hjärtats alla delar heter på svenska också. Jag har även stött på situationer då någon pratar om en sjukdom här i sverige och jag står som ett fån och försöker placera vad den kan heta på engelska, så att jag kan komma med något till diskussionen. 

Och under studietiden kan det också vara viktigt att man försöker ha ett liv vid sidan av studierna. Att försöka sätta av tid till annat och inte drunkna i böckerna. Det kommer bli svårt att klara 6 år om man inte har något som tar tankarna bort från plugget!


Sist vill jag bara önska dig lycka till, du fixar detta galant om du bara vill! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar