söndag 29 september 2019

Känns så konstigt att säga att jag är officiellt veterinärstudent i fjärde året! År 4 ?!?!

Jag har precis börjat fjärde året på veterinärsutbildningen och jag kan knappt fatta det... 
Termin 7 av 11 !!! 
What?!

Nu är vi ungefär en månad in i terminen och jag känner att detta nog är den roligaste terminen hittils. Jag har blivit varnat att denna terminen (precis som förra terminen) kommer att bli tuff, högst troligt den tuffaste under hela utbildningen, så jag är förberedd på att det kommer bli massa pluggande och inte mycket fritid.
Men förutom att det är en termin med mycket pluggande så är det också en termin som vi börjar göra lite mer praktiska saker. Äntligen får vi försöka oss på att utföra saker som vi tidigare bara läst om i böckerna... 

Denna terminen läser vi:

* "Special Pathology" - sjukdomsläsa på specifika organ och system i kroppen. Vi har haft en hel del obduktioner på olika djur som ägare har skickat in till skolan för att leta dödsorsak osv. 
Just nu läser vi om cirskulationssystemet och alla dess olika sjuksommar, inklusive hjärta och blodkärl osv. Jätteintresant!

* "Parasitology" - Ett ämne om ectoparasiter, såsom löss, loppor, fästingar, men även endoparasiter som mask osv. Hur de sprider sig, livnär sig och påverkar djuren, och även hur vi kan underöka om ett djur är "infekterat", genom att ta prover och kolla i mikroskop. Också spännande om du frågar mig!

* "Internal disease small/large animal" - Sjukdommar små/stordjur. Hittils har vi lärt oss om huden/allergier på smådjur, hur man undersöker, tar prover, behandlar osv. 
På stordjur har vi gjort ändtarmsundersökning på låtsashäst för att lära oss mer om kolik och på riktig kossa (dock fick inte alla göra det då vi bara hade två kossor och inte vill utsätta dem för onödig påfrestning). 
Nästa vecka ska vi lära oss göra ultraljud på häst, vilket såklart också ska bli jätteintresant. Så i helgen måste jag läsa på lite så att jag har lite kött på benen inför lektionen.

* "Toxicology" - läran om förgiftningar och förgiftningssymptom. Här har vi endast haft teoretiska lektioner där vi sitter i klassrummt och lyssnar på läraren som läser från en presentation med hjälp av projektor och storbildskärm. Ämnet är egentligen ganska intressant, men hans sett att lära ut gör att man hellre hade lagt denna tid på något av de andra, mer intresanta ämnena. 
Min uppgift denna termin får bli att försöka göra detta ämne mer intresant på hemaplan, kanske jag kan hitta information/flreläsningar på youtube eller liknande, annars finns en risk för att ingen information fastnar i min hjärna.

* "Ultrasound" - är mitt tillvalsämne. Jag valde egentligen ett ämne om lama/alpaca/får osv, men vi var för få som valde ämnet, så det blir inte av. Därför fick jag välja ett nytt ämne, så då valde jag ultraljud.
Detta är såklart ett ämne som jag kommer ha nytta av oavsett vilken inriktning jag väljer att jobba med senare i livet! Denna kursen startar först om ett par veckor, så jag får återkomma om vad vi lär oss där.


Planering inför nya terminen i full gång


Letar parasiter i kött

Gjorde ändtarmsundersökning på denna låtsashäst




Hjärta av en hund bevarat i många många år



2 kommentarer:

  1. Hej Jeanette! Jag måste bara säga att din blogg är så himla bra! Jag har alltid velat bli veterinär men har för dåliga betyg för slu och inte riktigt vågat söka utomlands. Men nu har jag tagit steget och sökt till Lsmu! Det känns mkt mindre läskigt när man får läsa om din vardag och hur du har upplevt allt. Hoppas du har en bra dag! / Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kerstin!
      Vad glad jag blir av att höra detta, känns skönt att bloggen hjälper någon!
      Lycka till med antagningen :)
      //Jeanette

      Radera